ادامه تنش مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان؛ تیراندازی و اتهام زنی

ادامه تنش مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان؛ تیراندازی و اتهام زنی
يکشنبه 17 مهر 1401 - 21:17

در ادامه تنش بین باکو و ایروان، طرفین همدیگر را به تیراندازی به مواضع مرزهای همدیگر متهم کردند.

العالم - آسیا

رسانه‌ها بعد از ظهر یکشنبه از شلیک نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان در خطوط مرزی خبر دادند.

خبرگزاری «آذرتاج» مدعی شد که نیروهای مسلح ارمنستان با استفاده از سلاح‌های کالیبر بزرگ و کوچک مواضع ارتش جمهوری آذربایجان را مورد هدف قرار دادند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از اقدامات تلافی جویانه مناسب علیه طرف مقابل خبر داد.

وبگاه «حتق» نیز به نقل از وزارت دفاع ارمنستان مدعی شد که نیروهای ارمنستانی به تیراندازی نظامیان جمهوری آذربایجان در امتداد مرز شرقی پاسخ دادند. این وزارتخانه ادعاهای جمهوری آذربایجان مبنی بر اینکه نیروهای ارمنستانی ابتدا شلیک کردند را رد کرد.

روز شنبه نیز انفجار یک مین در بخشی از اراضی جمهوری آذربایجان به جراحت چند نفر از اهالی منطقه منجر شد.

به گزارش خبرگزاری «ترند نیوز» یک قبضه مین ضد نفر در منطقه پاکسازی نشده جاده «فضولی» به «آغدام» منفجر شد و در این حادثه دو نفر مجروح شدند. به دنبال این حادثه «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در توییتی نوشت: «مین گذاری ارمنستان در خاک جمهوری آذربایجان باید محکوم شود.»

در این توییت آمده است: «دو غیرنظامی جمهوری آذربایجان در نتیجه انفجار مین به شدت مجروح شدند.ر از پایان جنگ به این سو تاکنون ۲۵۹ نفر قربانی شدند. کارگذاری عمدی و ادامه دار مین توسط ارمنستان در اراضی جمهوری آذربایجان باید مورد رسیدگی و محکومیت قرار گیرد.»

این مین‌ها نتیجه نبردهای ارتش ارمنستان با جمهوری آذربایجان در قره باغ کوهستانی است. اخیرا جمهوری آذربایجان نقشه میدان‌های مین مناطق آغدام و «فضولی را از ارمنستان به دست آورده که طبق گزارش‌ها مختصات ۱۸۹۰۰۰ مین ضد تانک و ضد نفر را مشخص می‌کند.

این در حالی است که رسانه‌ها در روزهای گذشته از استقرار قریب الوقوع نیروهای اروپایی در مرز بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای تعیین مرزهای بین این دو کشور خبر دادند.

رئیس اتحادیه اروپا و ‌رئیس جمهور فرانسه روز جمعه گفتند که یک هیات نظارتی از اروپا در مرز بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان مستقر خواهد شد.

به گزارش وبگاه «رادیو اروپای آزاد» شارل میشل» رئیس اتحادیه اروپا و «امانوئل مکرون» رئیس ‌جمهور فرانسه با «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان و «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان روز پنجشنبه در حاشیه اجلاس اروپایی در شهر «پراگ» دیدار کردند.

ماکرون بعد از این نشست از آغاز قریب الوقوع «ماموریت غیرنظامی» اتحادیه اروپا در امتداد مرز بین دو کشور واقع در قفقاز جنوبی را اعلام کرد. او در شبکه‌های اجتماعی نوشت که هدف از این کار اعتمادسازی و تسهیل کار کمیسیون ارمنستان و جمهوری آذربایجان در تعیین مرزهاست.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها