در چارچوب هیاتی از گروههای مقاومت فلسطین؛

الوطن: نمایندگان حماس بزودی به سوریه سفر می کنند

الوطن: نمایندگان حماس بزودی به سوریه سفر می کنند
دوشنبه 18 مهر 1401 - 15:59

روزنامه الوطن سوریه گزارش داد که نمایندگانی از جنبش حماس در چارچوب هیاتی از گروههای مقاومت فلسطین بزودی به سوریه سفر می کنند.

العالم ـ فلسطین اشغالی

بنابر گزارش روزنامه الوطن سوریه، حماس به تازگی با صدور بیانیه‌ای از مردم و رهبری سوریه به خاطر ایستادن در کنار فلسطینی ها و آرمان عادلانه آنها قدردانی کرد و عزم این جنبش را برای ایجاد و توسعه روابط مستحکم با سوریه اعلام کرد.

بر اساس اطلاعات این روزنامه، نمایندگان جنبش حماس پس از سفر هیاتی از این جنبش به الجزایر که با هدف گفتگو درباره آشتی با جنبش فتح که ریاست آن را «محمود عباس» رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین برعهده دارد، به سوریه سفر خواهند کرد.

این روزنامه تصریح کرد: به گفته منابعی در دمشق، در مرحله کنونی روابط سوریه محدود به بازگشت حماس به عنوان یک گروه مقاوم در چارچوب یک هیات به نمایندگی از همه گروههای مقاومت خواهد بود؛ بدون اینکه هیچ یک از آنها نمایندگی در سوریه داشته باشند.

«خالد عبدالمجید» دبیرکل جبهه مبارزه مردمی فلسطین در گفت و گو با الوطن سوریه اظهار داشت که هیات حماس در حال حاضر در الجزایر است و سفر آن تا ۱۳ ماه جاری ادامه خواهد داشت و بر اساس اطلاعات به دست آمده پس از سفر این هیات از الجزایر، زمانی از سوی دمشق برای سفر نمایندگان به سوریه تعیین خواهد شد.

وی افزود: هفته گذشته گروه‌ها در بیروت نشست برگزار کردند و به ما اطلاع دادند که مسئول روابط عربی در جنبش «خلیل الحیه» ریاست هیات حماس را که به سوریه سفر خواهد کرد، برعهده خواهد داشت.

عبدالمجید ادامه داد: آنها گفتند منتظر تعیین تاریخ از سوی برادران در سوریه هستیم.

وی گفت: برقراری روابط حماس و سوریه به نفع فلسطین و سوریه و کشورهای محور مقاومت و اقدامی ضروری در این مرحله است و ما منتظر احیای روابط حماس و سوریه هستیم زیرا روابطی که بین سوریه و حماس متشنج و قطع شده بود، یکی از خلاهای محور مقاومت بود.

دبیرکل جبهه مبارزه مردمی فلسطین افزود: گرچه هنوز هیچ چیز رسمی در سوریه صادر نشده است اما سوریه آماده استقبال از "حماس مقاوم" است و بر مواضع قاطع خود نسبت به رویکرد مقاومت و از گروه های مقاومت تاکید می کند و از سوی دیگر حماس به عنوان یک گروه فلسطینی در جنبش مقاومت در بیانیه های خود عزم خود را برای ایجاد و توسعه روابط مستحکم با سوریه اعلام کرد.

وی ادامه داد: من معتقدم که سیاست سوریه از یک دیدگاه راسخ از ماهیت درگیری با دشمن صهیونیستی شکل گرفته است و معتقدم از سرگیری روابط [بین حماس و دمشق] به تقویت مقابله با رژیم اشغالگر صهیونیستی و جلوگیری از حملات مکرر آن به فلسطین و یا سوریه کمک می کند.

به گزارش ایرنا، ژوئن گذشته دو مقام حماس به رویترز گفته بودند که این جنبش تصمیم گرفته تا روابط خود با دولت سوریه را از سرگیرد.

جنبش حماس ۲۴ شهریورماه سال جاری با اعلام قدردانی از حمایت‌های سوریه از مردم فلسطین و آرمان آنها، از ازسرگیری روابط این جنبش با سوریه خبر داد.

حماس در بیانیه ای بر رویکرد ثابت خود در لزوم پیشبرد و تقویت روابط با جهان عرب و کشورهای اسلامی و همه حمایت کنندگان از آرمان فلسطین و حرکت خود در مسیر ایجاد و بهبود روابط مستحکم با جمهوری عربی سوریه تاکید و اعلام کرد که با هدف خدمت به آرمان فلسطین به ویژه با توجه به تحولات سریع منطقه‌ای و بین المللی پیرامونی، روابط خود را با کشور برادر سوریه از سر می‌گیرد.

پربیننده ترین خبرها