بررسی سفر «بن زاید» به روسیه

بررسی سفر «بن زاید» به روسیه
دوشنبه 18 مهر 1401 - 21:49

«محمد بن زاید آل نهیان»، رئیس امارات متحده عربی فردا سه شنبه به روسیه سفر می کند و در این سفر با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه دیدار خواهد کرد و سران دو کشور در مورد روابط دوجانبه گفتگو خواهند کرد.

العالم - آسیا

منابع اماراتی و روسی از سفر رئیس امارات به روسیه در روز سه شنبه و دیدار او با پوتین خبر دادند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) نیز امروز دوشنبه اعلام کرد که پوتین فردا با رئیس امارات متحده عربی دیدار خواهد کرد و با او گفتگوهای دوجانبه خواهد داشت. پسکوف پیشتر تأکید کرده بود که روسیه برای روابط با امارات که قطب مهمی در جهان است، اهمیت زیادی قائل است.

به گزارش العالم به نقل از «روسیا الیوم»، روسیه و امارات روابط نزدیکی دارند و دو کشور در تلاشند تا به تناسب ظرفیت های تجاری خود، این روابط را توسعه دهند.

امارات متحده عربی بزرگترین شریک تجاری روسیه در منطقه خلیج فارس محسوب می شود و بر اساس داده ها، تجارت بین دو کشور در سال 2021 با 64.34 درصد رشد نسبت به سال 2020 به حدود 5.35 میلیارد دلار رسیده است.

در این میان، تراز تجاری به نفع روسیه است و صادرات مسکو به ابوظبی در سال 2021 حدود 5.081 میلیارد دلار بوده است که در سال 2021 نسبت به سال 2020 افزایش 74.52 درصدی داشته است.

درخصوص واردات امارات از روسیه، این میزان در سال 2021 به 276.27 میلیون دلار رسید که در سال 2021 نسبت به سال 2020 کاهش 20.71 درصدی را نشان می دهد.

همچنین، روسیه و امارات در بازار جهانی نفت نیز در قالب گروه «اوپک پلاس» همکاری می کنند که هدف آن دستیابی به تعادل در بازار بواسطه کنترل و مدیریت استخراج طلای سیاه است.

در همین راستا؛ اخیرا «اوپک پلاس» در حساس‌ترین شرایط و در حالی که بحران انرژی و سوخت در سراسر اروپا و آمریکا حاکم شده، رای به کاهش 2 میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت داد.

پیشتر نیز، «ثانی الزیودی»، وزیر تجارت خارجی امارات متحده عربی اعلام کرده بود، امارات متحده عربی قصد دارد تا گردش تجاری خود با روسیه را در 6 سال آینده به 20 میلیارد دلار افزایش دهد.

«الزیودی» با اشاره به مبادلات تجاری کشورش با روسیه تصریح کرد: «ما با طرف روسی کار می کنیم تا گردش مالی تجاری را طی 6 سال آینده به 20 میلیارد دلار افزایش دهیم و به سرمایه گذاری در سایر زمینه ها ادامه دهیم». به گفته این مقام اماراتی، "روابط بین ابوظبی و مسکو استراتژیک است." وی خاطرنشان کرد که تا 90 درصد از کل سرمایه گذاری روسیه در جهان عرب در امارات انجام می شود.

امارات همچنین به طور قابل توجهی در روسیه سرمایه گذاری می کند و حدود 80 درصد از کل سرمایه گذاری های اعراب در اقتصاد روسیه را تشکیل می دهد.

الزیودی ادامه داد: " امارات در حال حاضر در چندین بخش روسیه از جمله صنعت پتروشیمی، نفت و گاز، صنعت خودروسازی و بنادر سرمایه گذاری می کند و قصد دارد این فهرست را گسترش دهد."

شواهد حاکی از آن است که جنگ اوکراین و پشت‌کردن بخش خصوصی در غرب به مسکو و ممنوعیت فعالیت تجار و سرمایه‌گذاران روس در غرب، فرصتی برای امارات به وجود آورده تا روابط تجاری خود را با روسیه صمیمانه‌تر کند.

روسیه نیز به‌عنوان بخشی از برنامه‌هایش برای مقابله با تحریم‌های غرب از این طرح استقبال می‌کند.

پربیننده ترین خبرها