نشست سه‌جانبه مسکو-باکو-ایروان در آستانه

نشست سه‌جانبه مسکو-باکو-ایروان در آستانه
سه شنبه 19 مهر 1401 - 23:27

روز جمعه آینده نشست سه‌جانبه‌ای میان وزیران خارجه سه کشور روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در شهر آستانه برگزار خواهد شد.

العالم - آسیا

وزارت خارجه ارمنستان روز سه‌شنبه خبر داد که روز ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) نشست سه جانبه‌ای میان وزیران خارجه روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در شهر آستانه برگزار خواهد شد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز گفت جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر نکات اصلی پیمان صلح توافق کرده‌اند.

وی در مصاحبه سه‌شنبه (۱۱ اکتبر) با تی‌وی‌نت ترکیه گفت: «بر سر نکات اصلی توافق حاصل شده است. پنج مورد وجود دارد. شامل به رسمیت شناختن تمامیت ارضی یکدیگر، تعیین مرزها و غیره. فقط اجرای آن باقی مانده است.

این دیپلمات ترک همچنین تکرار کرد که گفت‌وگوی توافق صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان و مذاکرات بر سر عادی‌سازی روابط بین ایروان و آنکارا نمی‌تواند مجزا از هم انجام شود. وی با بیان این که «بارها در این خصوص صحبت کرده‌ایم»، افزود ترکیه در تمایل برای عادی‌سازی روابط صادق است.

اردوغان و پاشینیان ششم اکتبر در حاشیه اجلاس سران جامعه سیاسی اروپا سازمان همکاری چند ملیتی جدید که به پیشنهاد امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در ماه مه ایجاد شد، دیدار کردند. پاشینیان در این اجلاس همچنین با الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان ملاقات کرد.

تنش ها بین دو جمهوری همسایه آذربایجان و ارمنستان در هفته‌های اخیر در میانه اتهامات پی‌درپی درباره نقض آتش‌بس مرزی که مه ۲۰۲۱ آغاز شد، تشدید شده است. تنش‌ها بین ۱۲ تا ۱۴ سپتامبر (۲۱ تا ۲۳ شهریور) قبل از دستیابی به آتش‌بس متزلزل با میانجیگری روسیه شدت یافت. هر یک از طرفین دیگری را مقصر تشدید تنش‌ها می‌داند. مسکو از هر دو طرف خواسته به آتش‌بس پایبند باشند و نزاع را از طرق دیپلماتیک حل کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها