جزئیاتی از پیش نویس توافق ترسیم مرزی آبی لبنان

جزئیاتی از پیش نویس توافق ترسیم مرزی آبی لبنان
چهارشنبه 20 مهر 1401 - 15:06

خبرگزاری رویترز امروز (چهارشنبه) جزئیاتی از پیش نویس توافق پیشنهادی ترسیم مرزهای آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی منتشر کرد.

العالم - لبنان

خبرگزاری رویترز اعلام کرد: پیش نویس توافق ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی می گوید که این توافق راه حلی دائمی و ‌منصفانه برای مناقشه دریایی است.

برپایه این گزارش، در این توافق آمده است که لبنان و رژیم صهیونیستی اگر در آینده با اختلافاتی در این باره رو به رو شوند، از طریق واشنگتن آن ها را حل خواهند کرد.

در بخش دیگری از این پیش نویس آمده است که دو طرف توافق کردند که وضعیت نزدیک ساحل از جمله در امتداد خط فعلی علائم و نشانه شناورهای دریایی (به همان منوال) باقی بماند.

بر اساس این گزارش، وزیر انرژی لبنان سه‌شنبه شب گفت که این کشور در مذاکرات غیر مستقیم با رژیم صهیونیستی درباره ترسیم مرزهای دریایی به هرچه می‌خواست، رسیده‌ است.

«ولید فیاض» گفت: ثبات و سرمایه‌گذاری مجدد در میادین گازی، اعتماد را به لبنان بازخواهد گرداند.

وی با بیان اینکه میدان گازی «قانا»، ارزش اقتصادی زیادی برای لبنان دارد، افزود: هیچ مانعی بر سر راه اجرای توافق مرزبندی دریایی با فلسطین اشغالی نمی‌بینیم.

فیاض همچنین گفت که یک هیأت بلندپایه از شرکت توتال نیز به لبنان سفر خواهد کرد تا عملیات حفاری در این میدان را آغاز کند.

کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی نیز امروز چهارشنبه پیش نویس پیشنهادی آموس هوکشتاین میانجی آمریکایی برای ترسیم مرز آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی را بررسی کرد و این پیش نویس سپس قرار است در کابینه فراگیر این رژیم بررسی شود.

پیش از این الیاس بوصعب نائب رئیس پارلمان لبنان گفته بود که کشورش به تمام مطالبات خود در پرونده ترسیم مرزهای دریایی دست یافت.

وی گفت که آموس هوکشتاین میانجی آمریکایی به راه حل و تفاهمی رسید که هر دو طرف لبنانی و صهیونیستی را راضی می‌کند.

بوصعب با بیان اینکه بررسی پیشنهاد آمریکا در پرونده ترسیم مرزهای دریایی برعهده رئیس جمهور لبنان است، تاکید کرد: پیشنهاد آمریکا برای ترسیم مرز دریایی یک توافقنامه یا معاهده با اسرائیل نیست.

نائب رئیس پارلمان لبنان خاطرنشان کرد که لبنان به تمام سهم خود از میدان گازی "قانا" دست یافت و تمام ملاحظات این کشور اجرا شد.

بوصعب تاکید کرد که پذیرش نهایی پیشنهاد آمریکا به تصمیم رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان لبنان باز می‌گردد.

پیش از این جبران باسیل رهبر جریان آزاد ملی لبنان در گفت وگو با شبکه تلویزیونی "ال. بی. سی" لبنان، گفت: حزب الله معادله قدرت را (در پرونده ترسیم مرزها به رژیم اسرائیل) تحمیل کرد و کشور لبنان در مساله ترسیم مرزهای دریایی به مطالبات خود دست یافت و اکنون تنها یک گام مانده است. جایگزین توافق، جنگ خواهد بود.

یک مقام آمریکایی بلندپایه پیشتر از تحویل نسخه نهایی پیش‌نویس پیشنهادی توافق این کشور در پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی، به بیروت و رژیم صهیونیستی خبر داده بود.

این مقام آمریکایی تاکید کرده بود: ما خیلی به امضای توافق نزدیک هستیم.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها