انتخاب رئیس‌جمهور عراق در نشست امروز پارلمان +فهرست نامزدهای تایید صلاحیت شده

انتخاب رئیس‌جمهور عراق در نشست امروز پارلمان +فهرست نامزدهای تایید صلاحیت شده
پنج‌شنبه 21 مهر 1401 - 11:53

پارلمان عراق با اعلام اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده برای ریاست‌جمهوری از برگزاری نشست پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) برای انتخاب رئیس‌جمهور خبر داد.

العالم - عراق

رسانه‌های عراقی با انتشار سندی، دستور جلسه امروز (پنجشنبه، 13 اکتبر) نشست پارلمان را منتشر کردند.

بر اساس این گزارش، در سند مذکور آمده است که دستورالعمل جلسه امروز پارلمان که در ساعت ۱۱:۰۰ به وقت محلی بغداد برگزار خواهد شد، انتخاب رئیس‌جمهور است.

پارلمان عراق، امروز همچنین اسامی ۴۱ نامزد تایید صلاحیت شده ریاست‌جمهوری را منتشر کرد که در میان آن‌ها نامهای «برهم صالح» رئیس‌جمهور کنونی، «ریبر احمد خالد زبیر» و «عبداللطیف محمد جمال رشید» نیر به چشم می‌خورد. فهرست نامزدها در ادامه می‌آید:

انتخاب رئیس‌جمهور عراق در حالی قرار است انجام شود که یک سال از برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور سپری شده است اما به دلیل اختلافات میان گروه‌های سیاسی هنوز پروسه انتخاب رئیس‌جمهور و سپس نخست‌وزیر و کابینه تکمیل نشده است.

نگاهی به اسامی نامزدهای ریاست‌جمهوری عراق نشان می‌دهد که دو حزب اصلی منطقه کردستان عراق، یعنی حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی بر سر انتخاب نامزدی واحد به توافق نرسیده‌اند. زیرا هم نام برهم صالح و هم نام عبدالطیف رشید در فهرست اسامی نامزدهای ریاست‌جمهوری به چشم می‌خورد.

از سوی دیگر، حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی، لحظاتی پیش اعلام کرد که نامزد این حزب برای ریاست‌جمهوری، عبداللطیف رشید است.

نشست امروز پارلمان عراق در حالی برگزار می‌شود که از شب گذشته، تدابیر امنیتی ویژه‌ای در بغداد و منطقه سبز برقرار شده است.

منابع رسانه‌ای عراق لحظاتی پیش اعلام کردند که نمایندگان گروه‌های سیاسی عراق در حال وارد شدن به صحن پارلمان هستند و حزب بارزانی اعلام کرده که امروز با کلیه نمایندگان خود در پارلمان حضور خواهد یافت.

امروز اعضای حزب دموکرات کردستان و نمایندگان پارلمانی آن، یک نشست پشت درهای بسته در داخل ساختمان پارلمان عراق، با حضور «فؤاد حسین» وزیر خارجه و «شاخوان عبدالله» نائب‌رئیس دوم پارلمان برگزار کردند.

رسانه‌های عراقی اعلام می‌کنند که در حال حاضر، کلیه نمایندگان حزب بارزانی در پارلمان حضور دارند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها