۱۴ کشور ناتو به‌دنبال خرید مشترک سامانه‌های پدافند هوایی

۱۴ کشور ناتو به‌دنبال خرید مشترک سامانه‌های پدافند هوایی
پنج‌شنبه 21 مهر 1401 - 12:22

آلمان و ۱۳ متحد ناتو تفاهم‌ اولیه‌ای را برای تهیه مشترک سامانه‌های پدافند هوایی امضا کردند.

العالم - اروپا

آلمان و ۱۳ متحد ناتو پنجشنبه (۱۳ اکتبر) تفاهم‌ اولیه‌ای را برای تهیه مشترک سامانه‌های پدافند هوایی در دسته سامانه‌هایی مثل سامانه اسرائیلی آرو۳ (پیکان ۳) و سامانه آمریکایی پاتریوت امضا کردند.

به گزارش رویترز، مراسم امضای این قرارداد در مقر ناتو در بروکسل برگزار شد. آلمان، بریتانیا، اسلواکی، نروژ، لتونی، مجارستان، بلغارستان، بلژیک، چک، فنلاند، لیتوانی، هلند، رومانی و اسلوونی در آن شرکت کردند.

اخیراً جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین به او وعده ارسال سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته داد. گفت‌وگوی تلفنی بایدن با زلنسکی بعد از آن انجام شد که روسیه با فرمان رئیس‌جمهور این کشور، شهرهای مختلف اوکراین را هدف حملات سنگین موشکی و پهپادی قرار داد.

یک روز بعد از وعده بایدن، دبیرکل ناتو هم با اشاره به حملات اخیر روسیه به زیرساخت‌های اوکراین اعلام کرد که اعضای ناتو در حال رایزنی برای ارسال کمک‌های نظامی بیشتر به این کشور به ویژه سیستم‌های دفاع هوایی هستند. استولتنبرگ با ادعای این که ناتو یک سازمان دفاعی است تشریح کرد که «تقویت قابلیت‌های دفاعی ما یک پیام برای مسکو است».

در پی آن، مقامات روس به آمریکا و متحدانش نسبت به مداخله بیشتر در جنگ اوکراین و تامین تسلیحات مرگبار برای رژیم کی‌یف هشدار دادند. «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه هشدار داد مسکو می‌تواند «اقدامات متقابل» علیه ایالات متحده و متحدان اروپایی آن به دلیل «مداخله فزاینده» در درگیری اوکراین انجام دهد.

این مقام ارشد روس ضمن بیان این که «روسیه مجبور خواهد شد اقدامات متقابل کافی از جمله اقدامات نامتقارن انجام دهد»، افزود: روشن است که رویارویی مستقیم با آمریکا و ناتو به نفع روسیه نیست. ما هشدار می‌دهیم و امیدواریم واشنگتن و سایر پایتخت‌های غربی متوجه خطر تشدید خارج از کنترل باشند.

«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا هم به واشنگتن و متحدانش نسبت به تامین تسلیحات بیشتر برای اوکراین هشدار داد و گفت این اقدام می‌تواند به تشدید بیشتر جنگ منجر شود. آنتونوف گفت: ما از ایالات متحده و متحدانش می‌خواهیم از خطوط قرمزی که به آن‌ها نزدیک شده‌اند، عبور نکنند.

پربیننده ترین خبرها