درگیری خونین شبه نظامیان در شمال حلب و رسیدن النصره به عفرین

درگیری خونین شبه نظامیان در شمال حلب و رسیدن النصره به عفرین
پنج‌شنبه 21 مهر 1401 - 13:24

نبرد میان  گروه‌های مسلح برای سومین روز متوالی در مناطق محل استقرار آنها  در شمال سوریه ادامه یافت و به حومه شمالی، شرقی و غربی حلب رسید و به اختلافات گسترده ای در شهر حلب منجر شد.

العالم - سوریه

جبهه موسوم به النصره به نفع یک گروه در حومه جنوبی عفرین در اطراف حلب وارد خط درگیری ها شد و صفوف گروه‌های مسلح را تقسیم کرد. هدف این جبهه گسترش نفوذ خود از ادلب به حومه شمالی حلب، با توجه به سکوت ترکیه به منظور تضعیف یک طرف و تقویت طرفی دیگر و فرار از تامین مالی شبه نظامیان است.

مبارزه بر سر نفوذ و مناطق تحت کنترل، گروه‌های مسلح را به دو گروه تقسیم کرده است؛ گروه اول شامل جبهه شام ​​یا لشکر سوم، جیش‌الشرقیه و احرار الشرقیه و گروه دوم لشکر حمزه، تیپ سلطان سلیمان شاه ، جنبش احرار الشام به همراه جبهه النصره که برای برهم زدن تعادل، با این گروه ها متحد شده است.

برخی منابع داخلی مختلف گزارش دادند افراد مسلح جبهه النصره با حمایت گروه الحمزه پس از درگیری با گروه الشامیه که شبه نظامیانش را از شهر ترندا نزدیک عفرین به عقب برده است، توانستند شهر قرزیحل را در 5 کیلومتری جنوب غربی شهر عفرین کنترل کنند. به این ترتیب هدف النصره تصرف عفرین بود که ترکیه آن را مارس 2018 پس از گسترش نفوذش در منطقه حیاتی الباسوطه و شهر جیندیرس در جنوب غربی عفرین اشغال کرده بود.

این منابع افزودند تیپ المعتصم، یکی از متحدان الشامیه، بدون اینکه بتواند جلوی پیشروی النصره را بگیرد که نیروهای کمکی زیادی از طریق گذرگاه دیربلوط و الغزاویه وارد کرده بود، از مارع در شمال حلب به عفرین کمک کرد و جاده ها را بست و غرب و شمال حلب را به چند بخش تقسیم کرد.

لشکر حمزه نیز به نوبه خود، پس از اینکه مقرهای خود را در شهر الباب و شهرک های بزاعه، دابق، الغندوره، لیلوه و العلکانه، شمال و شمال شرق حلب از دست داد، کنترل شهرهای ثلثانه، الباروزه، المسعودیه و تل بطال در حومه شمالی استان را به دست گرفت. این درحالی است که درگیری ها در محور شهرک سوسیان در شمال حلب متمرکز بود.

به گفته این منابع ، الشامیه با حمایت نورالدین الزنکی کنترل روستاهای تل حمو، کفرزیت، بابلیت، کوکبه و تللف را در حومه عفرین به دست گرفت و زنکی نیز بدون درگیری با الحمزه وارد روستاهای جولقان، کوکان، فقیران و شیخ عبدالرحمن در حومه عفرین شد.

سلیمان شاه با کمک النصره توانست روستاهای مستکا، راجا و شکاتکا را در منطقه معبطلی در حومه عفرین پس از بیرون راندن الشامیه از آنجا تصاحب کند.

منابع محلی نزدیک به خطوط درگیری ،تلفات انسانی در درگیری‌های دو روز گذشته را ده فرد مسلح دانستند که نیمی از آنها از النصره بودند و چهار غیرنظامی نیز در مناطق الباب و عفرین کشته شدند. این درحالی است که بیش از ده نفرنیز زخمی شدند که شدت جراحات برخی بسیار بالاست.

ده‌ها خانواده نیز با نزدیک شدن درگیری‌ها به آنها و شلیک گلوله‌ و زخمی شدن برخی از ساکنان، از اردوگاه‌های نزدیک خطوط تماس در اطمه و دیربلوط در حومه شمالی ادلب، نزدیک الباسوطه و جندیرس در شمال غرب حلب آواره شدند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها