ناتو: به زودی به اوکراین تجهیزات مقابله با پهپاد می‌دهیم

ناتو: به زودی به اوکراین تجهیزات مقابله با پهپاد می‌دهیم
پنج‌شنبه 21 مهر 1401 - 20:13

دبیر کل ناتو امروز پنجشنبه گفت به زودی تجهیزاتی برای مقابله با پهپاد در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.

العالم - اروپا

در شرایطی که اوکراین در روزهای گذشته هدف حملات سنگین پهپادی و موشکی از سوی روسیه قرار گرفته ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو امروز پنجشنبه گفت که این ائتلاف به زودی تجهیزات مقابله با پهپاد در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.

استولتنبرگ گفت: «ناتو به زودی تجهیزات مقابله با پهپاد به اوکراین می‌دهد. صدها مسدودکننده سیگنال‌های پهپاد که می‌توانند به ناکارآمد شدن پهپادهای ساخت روسیه و ایران منجر شوند [تحویل اوکراین خوهد شد].»

روسیه از بامداد دوشنبه (۱۰ اکتبر/ ۱۸ مهرماه) چندین حمله موشکی به مرکز شهر «کی‌یف»، پایتخت اوکراین و چند شهر دیگر در این کشور انجام داد. این حملات به کشته شدن ۱۰ نفر و زخمی شدن ۶۰ نفر دیگر منجر شد. روسیه چند شهر دیگر در مناطق جنوبی و غربی اوکراین را هم هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داده است.

حملات موشکی روسیه دو روز بعد از انفجار مهیبی در پل «کرچ» انجام شد. این انفجار به تخریب بخشی از پل کرچ منجر شد که تنها محور برای متصل کردن روسیه به شبه‌جزیره کریمه است. روسیه در سال ۲۰۱۴ این شبه‌جزیره را که تا آن زمان بخشی از اوکراین بود در پی یک همه‌پرسی به اراضی خود الحاق کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه تأیید کرد که او فرمان این حملات موشکی را به تلافی تخریب پل کرچ صادر کرده است. او هشدار داد هر گونه حمله برای تهدید روسیه با «پاسخ سخت» مواجه خواهد شد.

پوتین، انفجار در پل کرچ را «حمله تروریستی» توصیف کرده است. کی‌یف مسئولیت انفجار در آن پل را به عهده نگرفته، اگرچه چند وزیر دولت اوکراین بعد از وقوع آن، روسیه را مورد تمسخر قرار دادند.

در این میان، برخی منابع خبری مدعی شده‌اند پهپادهای مورد استفاده روسیه در این حملات ساخت ایران بوده است. جمهوری اسلامی ایران این ادعاها را رد کرده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها