تنش در روابط ورشو و تل‌آویو؛ لهستان سفیر رژیم صهیونیستی را احضار کرد

تنش در روابط ورشو و تل‌آویو؛ لهستان سفیر رژیم صهیونیستی را احضار کرد
شنبه 23 مهر 1401 - 13:22

رسانه‌های عبری خبر دادند که وزارت خارجه لهستان، سفیر رژیم صهیونیستی را به دلیل اظهارات اخیرش احضار کرد.

العالم - اروپا

رسانه‌های عبری امروز (شنبه، ۱۵ اکتبر) از احضار سفیر رژیم صهیونیستی در لهستان به وزارت خارجه این کشور خبر دادند.

روزنامه «یدیعوت آحارانوت» نیز نوشت: «وزارت خارجه لهستان سفیر اسرائیل را برای توضیح برای اظهاراتش که گفته بود لهستانی‌ها از ورود جوانان اسرائیلی به این کشور جلوگیری می‌کنند، احضار کرد».

این در حالی است که تازه تیرماه گذشته، پس از یک دوره تیرگی روابط میان ورشو و تل‌آویو، به دلیل باج‌خواهی‌های مستمر رژیم صهیونیستی از غرب بر سر داستان «هولوکاست»، رئیس جمهور لهستان اعلام کرد که دو طرف عملیات عادی سازی روابط دیپلماتیک را از طریق بازگشت سفرا به محل کار خود در ورشو و تل‌آویو آغاز کردند.

آگوست ۲۰۲۱ بود که به دنبال تصویب قانون مالکیت ویژه یهودیان که مخالفت رژیم صهیونیستی را به دنبال داشت، تل‌آویو سفیر خود را از ورشو فراخواند. در این قانون، بر عدم امکان شکایت از لهستان و درخواست غرامت از آن به بهانه اتفاقات در جنگ جهانی دوم یا درخواستغرامت برای املاک یهودیان در لهستان تاکید شده است. این قانون موجب می‌شود که یهودیان نتوانند مدعی باز‌پس‌گیری دارایی‌هایشان که طی جنگ جهانی دوم مصادره شده، شوند.

به همین دلیل رژیم صهیونیستی سطح روابط با لهستان را کاهش داد و بعد از آن‌که ورشو سفیر خود در تل‌آویو را برای رایزنی‌ فراخواند، صهیونیست‌ها به سفیر لهستان اجازه بازگشت ندادند. تل‌آویو نیز فقط یک مسئول کنسولگری خود در ورشو را نگه داشت و سفیر رسمی اعزام نکرد.

پربیننده ترین خبرها