گروه های مقاومت فلسطین در مسیر توافق و آشتی ملی

شنبه 23 مهر 1401 - 13:35

معاون ائتلاف جهانی حمایت از فلسطین گفت هم اکنون شرایط برقراری آشتی ملی در فلسطین با دوره های قبل کاملا فرق کرده است.

العالم - فلسطین اشغالی

شیخ احمد ابراهیمی معاون ائتلاف جهانی حمایت از فلسطین، به شبکه خبری العالم گفت: نخستین عامل در موفقیت طرح آشتی، ملت فلسطین است که نه تنها کرانه باختری و غزه که سراسر فلسطین را به لرزه انداخته است. این حقیقت باعث شده است همه گروه های مقاومت فلسطین به این نتیجه برسند که ملت یک قدم از رهبران خود جلوتر هستند و آن را عامل مهمی دانسته اند که باید مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: انگار زبان حال ملت می گوید که اگر شما سرگرم اختلافاتتان هستید خودمان به تنهایی مبارزه را رهبری می کنیم. ملت فلسطین تا این لحظه پیشرفتها و پیروزی های بزرگی در قدس و اراضی سال 1948 و کرانه باختری به دست آورده است.

ابراهیمی خاطرنشان کرد که دومین عامل، تحولات بزرگی است که به نفع مسأله فلسطین در جریان است. عامل سوم هم کنفرانس وحدت گروه های مقاومت با تشکیلات خودگردان است که در الجزایر برگزار شد. این کشور در این مورد تجربه های زیادی دارد. زیرا در طول سال های گذشته تجربه های بسیاری با مقاومت داشته است تا اینکه سرانجام به تجربه وحدت در مقاومت رسیده است.

معاون ائتلاف جهانی حمایت از فلسطین، خاطرنشان کرد که شرایط کنونی، وحدت گروه های فلسطینی را امری اجتناب ناپذیر کرده است. حتی بسیاری از کشورهای عربی مواضع خود را در این خصوص تغییر داده اند. انها تحت فشار عوامل خارجی ناچار شده اند درباره اینکه در کدام جبهه قرار بگیرند، فکر کنند.

وی تصریح کرد که حتی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان در مسکو اعلام کرده است که آمریکا صلاحیت رهبری روند صلح با رژیم صهیونیستی را ندارد.

دکتر قسام زعانین، تحلیلگر مسائل فلسطین نیز در گفت وگو با العالم اظهار داشت: وحدت ملی فلسطین صرفا یک شعار نیست بلکه یک اراده است که همه گروه های فلسطینی بر آن تمرکز کرده اند.

وی خاطرنشان کرد که مصر باید نقش جدی و فعالی در توافق آشتی ملی فلسطین ایفا کند و باید اصول و مبادی تشکیلات خودگردان هم تغییر کند. اما این اراده را در محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطین ندیده ایم.

این تحلیلگر مسائل فلسطین افزود: محمود عباس در سازمان ملل اذعان کرده است که روند مذاکرات به شدت شکست خورده و از جلادان و قاتلان فلسطین تقاضای کمک کرده است.

پربیننده ترین خبرها