احتمال فلج شدن فرانسه براثر تداوم اعتصابات پالایشگاهی

شنبه 23 مهر 1401 - 18:04

فضای اجتماعی در فرانسه، با توجه به موج اعتصابات که از حدود ۲۰ روز پیش در اعتراض به تورم بالای ناشی از بحران انرژی و نحوه تعامل مقامات با آن، این کشور را فراگرفته است، به سمت تشدید بیشتر پیش می‌رود.

العالم- اروپا

از اواخر ماه گذشته فرانسه شاهد اعتصاب پالایشگاهی شده است، در همین حال روز سه شنبه قرار است اعتصابی فراگیر با مشارکت بخش‌های مختلف از حمل و نقل و آموزش گرفته تا کارمندان تئاتر و کارگران بخش هسته‌ای، در پاسخ به فراخوان اتحادیه‌های بزرگ کارگری و تشکل‌های جوانان شکل بگیرد که ممکن است باعث فلج کامل کشور شود.

فردا- یکشنبه- نیز تظاهراتی در پاریس با عنوان "راهپیمایی بزرگ" برگزار شد که احزاب چپ‌گرا و فعالان محیط‌‌زیست در اعتراض به هزینه‌های بالای زندگی و محکوم کردن سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت، فراخوان آن را داده بودند.

اعتصابات کارگری در بخش پالایش نفت فرانسه، از شرکت "توتال انرژی" آغاز شد و سپس دامنه آن به شرکت "اکسون موبایل" گسترش یافته است که باعث بحران بی‌سابقه سوخت در کشور و ناپدید شدن آن در جایگاه‌ها و نیز صف‌های طولانی خودروها در مقابل جایگاه‌های سوخت‌رسانی شده است. اینک حدود یک سوم از جایگاه‌های سوخت فرانسه با بنزین کم یا تمام شده مواجه‌اند.

رصدخانه شرایط اقتصادی فرانسه اعلام کرده است شوک ناشی از قیمت بالای انرژی بر اقتصاد این کشور، از سال 1973 بی‌سابقه بوده است.

در شرایطی اعتصابات اتحادیه‌های کارگری فرانسه در بخش سوخت تداوم دارد که "امانوئل ماکرون" رئیس‌جمهور تلاش می‌کند بودجه سال آینده را در پارلمانی تصویب کنند که حزب او اکثریت مطلق را در آن ندارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها