واکنش سیاستمدار ارشد فرانسه به تهدید بورل برای «نابود کردن» ارتش روسیه

واکنش سیاستمدار ارشد فرانسه به تهدید بورل برای «نابود کردن» ارتش روسیه
يکشنبه 24 مهر 1401 - 23:04

رهبر جناح راست افراطی فرانسه به تهدید مسئول سیاست خارجی اروپا برای «نابود کردن» ارتش روسیه در صورت انجام حمله هسته‌ای به اوکراین واکنش منفی نشان داد.

العالم - اروپا

«مارین لوپن»، رهبر حزب دست راستی «اجتماع ملی» فرانسه گفت، اگر «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عهده دار مسئولیت در فرانسه در حوزه سیاست خارجی و امنیتی بود، این کشور احتمالا با روسیه وارد جنگ شده بود.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، جوزپ بورل روز پنجشنبه در یک سخنرانی ابتدا هشدار داد، در صورت استفاده مسکو از سلاح هسته‌ای در اوکراین، ارتش روسیه با یک پاسخ غیرهسته‌ای اما قدرتمند «نابود خواهد شد» و در ادامه اتحادیه اروپا را «باغ آزادی سیاسی و رفاه اقتصادی» که مابقی جهان پیشش همچون یک «جنگل» است توصیف کرد.

رهبر جناح دست راستی «اجتماع ملی» فرانسه امروز یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «بی‌اف‌ام تی‌وی» فرانسه گفت: «معتقدم ما باید متعهد به ابزارهای دیپلماسی باشیم. چون با شنیدن حرفهای جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اروپا به این فکر می‌افتم اگر او قرار بود برای ما تصمیم بگیرد، ما هم اکنون وارد جنگ شده بودیم.»

مارین لوپن نسبت به عبور از خط قرمز‌ها در اعطای کمک به اوکراین و تبدیل شدن به یک شرکت‌کننده مستقیم در جنگ بین مسکو و کی‌یف هشدار داد.

او تاکید کرد: «مردم فرانسه چنین چیزی نمی‌خواهند. من این را نمی‌خواهم. مواظب باشید گامی که برمی‌دارید تا حدی جلو نرود که ما را وارد جنگ کند.»

این سیاستمدار جناح مخالف دولت فرانسه همچنین اظهار نگرانی کرد، اصطلاح «صلح عملا از واژگان شرکت‌کنندگان در بحران ناپدید شده است» و ضمن درخواست برای انجام مذاکرات، پیشنهاد خود برای میزبانی پاریس از یک کنفرانس جهانی صلح را یادآوری کرد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه چندی پیش پس از امضای فرمان بسیج برای افزایش نیروهای ارتش روسیه به ناتو هشدار داد که کشورش ابزار تخریب مختلفی برای دفاع از «تمامیت ارضی» در اختیار دارد. پوتین گفت،این یک بلوف نیست.

جوزپ بورل روز پنجشنبه در سخنرانی در محل اجلاس «آکادمی دیپلماتیک اروپا» گفت، باید مشخص باشد که مردم حامی اوکراین و اتحادیه اروپا و کشورهای عضو و ایالات متحده و ناتو نیز بلوف نمی‌زنند.

وی ادعا کرد: «هرگونه حمله اتمی علیه اوکراین نه یک پاسخ اتمی، بلکه چنان پاسخ قدرتمند نظامی در پی دارد که ارتش روسیه نابود خواهد شد.»

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، مقامات و رسانه‌های غربی اظهارنظرهای ماه گذشته میلادی پوتین درباره صحبت‌های مقامات ناتو در مورد امکانپذیر بودن استفاده از تسلیحات کشتار جمعی علیه روسیه را تحریف کردند و بعد از آن تا هفته‌ها به بحث درباره تشدید خطر بروز جنگ هسته‌ای پرداختند.

به گزارش فارس، دکترین هسته‌ای روسیه صراحتا استفاده این کشور از تسلیحات هسته‌ای را تا زمان استفاده نخست از تسلیحات کشتار جمعی علیه روسیه یا انجام یک حمله متعارف بسیار شدید با امکان تهدید موجودیت روسیه ممنوع کرده است.

پربیننده ترین خبرها