جام جهانی و دردسر تازه برای ساکنان قطر!

جام جهانی و دردسر تازه برای ساکنان قطر!
دوشنبه 25 مهر 1401 - 08:42

برگزاری جام جهانی برای بخشی از ساکنان قطر و مستاجران دردسرساز شده است.

العالم - آسیا

به گزارش العالم، به نقل از خبرگزاری فرانسه، صاحب‌خانه‌های قطری که به سود جام جهانی در آینده چشم دوخته‌اند، تعداد فزاینده‌ای از مستاجران عمدتاً خارجی را بیرون می‌کنند، گاهی اوقات تنها با یک ضرب‌الاجل چند روزه.
انتظار می‌رود بیش از یک میلیون هوادار فوتبال در طول مسابقاتی که طی ماه‌های نوامبر تا دسامبر برگزار می شود، به دوحه، پایتخت این کشور سفر کنند.
نماینده یک شرکت املاک و مستغلات که خواست نامش فاش نشود، در این خصوص گفت: «صاحبخانه هایی که برای افزایش اجاره بها فرصتی پیدا کرده اند، ترحم نمی کنند و بازار تحت سلطه طمع است.
برخی از شرکت ها کارکنان خود را به هتل منتقل کرده اند، اما آنها فقط می توانند تا 15 نوامبر، پنج روز پیش از آغاز مسابقات در آنجا بمانند.
سایر مستاجران نیز در دوحه به خبرگزاری فرانسه گفتند به شکلی مشابه مجبور شدند بین پرداخت بیشتر اجاره و یا ترک، یکی را انتخاب کنند.
برای مثال، املاک در یکی از برج‌های دوحه در وب‌سایت booking.com با قیمت 1700 دلار در هر شب در طول جام جهانی با دست‌کم اقامت 14 شب تبلیغ می شود. این در حالی است که همان آپارتمان‌ها در دو سال اخیر، اجاره بهایی 2500 دلاری در ماه داشتند.
بیشتر طرفداران در هتل ها، آپارتمان ها، کشتی های تفریحی و کمپ های صحرایی که از طریق پورتال رسمی جام جهانی رزرو شده اند، اقامت خواهند داشت.
علی‌رغم برخی نگرانی‌ها، برگزارکنندگان اصرار دارند که محل اقامت کافی برای همه طرفداران در این کشور - که 2.8 میلیون نفر جمعیت دارد - وجود خواهد داشت.
برای کاهش این بحران، فیفا به تازگی هزاران اتاق هتل‌هایی را که رزرو کرده بود در دسترس قرار داد - که به گفته کارشناسان می تواند قیمت ها را در هفته های آینده کاهش دهد.
برخی از بازدیدکنندگان جام جهانی به بازار آزاد آپارتمان‌های لوکس یا مکان‌های بهتر در نزدیکی ورزشگاه‌های خاص روی می‌آورند، و قیمت‌های اعلام شده برای برخی از املاک دوحه، امیدهای بلندپروازانه مالکان را برجسته می‌کند.
در وب‌سایت Airbnb، هزینه اجاره یک آپارتمان برای دو نفر هر شب ۲۵۰۰ دلار است.
یک ویلا برای 29 روز کامل جام جهانی برای رزرو از طریق پلتفرم آنلاین دست‌کم 13000 دلار هزینه دارد - اما قیمت ها می تواند به صدها هزار دلار هم برسد.
برخی از ساکنان دوحه آپارتمان‌ها و خانه‌های خود را اجاره می‌دهند و برای یک ماه از قطر فرار می‌کنند.
عادل که آپارتمان کوچک خود را با قیمت شبی 900 دلار در وب‌سایت Airbnb درج کرده بود، گفت: «وقتی نخستین بار برای آپارتمانم آگهی دادم، تقاضا بسیار زیاد بود.»
اما پس از اینکه Airbnb از او خواست تا متنی از صاحبخانه‌اش در مورد تأیید اجاره ارائه دهد، مجبور شد رزروها را لغو کند.
همچنین اجاره بها برای مستاجرانی که در ماه‌های اخیر به پایان اجاره‌شان می‌رسند به شدت افزایش یافته است.
به گفته آنوم حسن، رئیس تحقیقات قطر در شرکت مشاوره بین المللی Valustrat، در حالی که قانون قطر افزایش تا 10 درصدی را برای تمدید اجاره نامه مجاز می کند، اجاره در برخی از مناطق دوحه در طول سال گذشته تا 40 درصد افزایش یافته است.
یک دیپلمات غربی نیز در دوحه گفت که کارکنان سفارت برای پرداخت اجاره بهای خود خواستار افزایش حقوق شده اند.

پربیننده ترین خبرها