آمادگی ایران برای برگزاری نشست فوق العاده وزرای خارجه همسایه افغانستان

آمادگی ایران برای برگزاری نشست فوق العاده وزرای خارجه همسایه افغانستان
سه شنبه 26 مهر 1401 - 22:44

فرستاده ویژه نخست وزیر پاکستان در امور افغانستان که جهت رایزنی درباره تحولات افغانستان به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است پیش از ظهر امروز با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

العالم - ایران

محمد صادق خان فرستاده ویژه نخست وزیر پاکستان در امور افغانستان که جهت رایزنی درباره تحولات افغانستان به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است پیش از ظهر امروز با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار، ضمن ابلاغ سلام های گرم رئیس جمهور کشورمان به رئیس جمهور و نخست وزیر پاکستان و سلام های خود به بلاول بوتو وزیر خارجه جمهوری اسلامی پاکستان، روابط دو کشور همسایه را ممتاز توصیف کرد و بر گسترش همکاریهای دو کشور در تمامی زمینه ها خصوصا امنیت منطقه تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران امنیت پاکستان را امنیت خود می داند آمادگی کشورمان را برای همکاریهایی که موجب تقویت امنیت منطقه می شود اعلام داشت.

امیرعبداللهیان با اشاره به حضور بیش از چهارونیم میلیون نفر از اتباع افغانستان در ایران که بیش از یک و نیم میلیون نفر از آنان بعد از تحولات سال گذشته افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان در این کشور به ایران وارد شده اند، از صلح و ثبات درافغانستان که موجب بازگشت آوارگان به کشور خود می شود حمایت و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیتهای خود برای برقراری صلح و آرامش در افغانستان و رفاه مردم این کشور استفاده می نماید.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به برگزاری نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان که سال گذشته در همین ایام در تهران برگزار شده بود اظهار داشت: پیگیری اجرایی شدن مصوبات نشست تهران می تواند تهدیدات امنیتی برای افغانستان و منطقه را از بین برده و زمینه های صلح و ثبات و توسعه را برای افغانستان گسترش دهد.

در این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری نشست فوق العاده وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان را اعلام کرد.

صادق خان فرستاده ویژه نخست وزیر پاکستان در امور افغانستان نیز دراین دیدار ضمن تشریح دیدگاههای پاکستان درباره تحولات جاری افغانستان و شرایط این کشور که به دلایل داخلی و فشارهای خارجی موجب کاهش سطح زندگی مردم افغانستان و افزایش ناامنی شده بر اهمیت نقش سازنده کشورهای منطقه و همسایه افغانستان خصوصا دو کشور ایران و پاکستان تاکید کرد.

فرستاده ویژه نخست وزیر پاکستان با اشاره به رایزنی های مثبت خود با مقامات کشورمان در موضوع افغانستان و امنیت منطقه تاکید کرد: دو کشور ایران و پاکستان بیشترین تاثیر پذیری را از تحولات افغانستان به جهت هجوم گسترده آوارگان ، کاهش سطح زندگی مردم این کشور ، افزایش نا امنی و رشد قاچاق مواد مخدر دارند.

وی اضافه کرد: همکاری های ایران و پاکستان می تواند ضمن کمک به مردم افغانستان، آثار مخرب وضعیت یاد شده را برای مردم افغانستان و منطقه کاهش اساسی دهد.

پربیننده ترین خبرها