صابر در گفتگو با العالم: وضعیت اقتصادی مصر شکننده و بحرانی است/ کشورهای عربی که به روی بهار عربی ایستادند، به عادی سازی با اشغالگران روی آوردند

صابر در گفتگو با العالم: وضعیت اقتصادی مصر شکننده و بحرانی است/ کشورهای عربی که به روی بهار عربی ایستادند، به عادی سازی با اشغالگران روی آوردند
سه شنبه 26 مهر 1401 - 21:49

عماد صابر از رهبران اخوان المسلمین و نماینده سابق پارلمان مصر گفت: آمریکا می کوشد تا یک محور خاورمیانه ای تاسیس کند، محور هرگز نمی تواند به ثمر برسد و قطعا شکست خواهد خورد، زیرا ملتها مانعی استوار در برابر نظام های عربی هستند.

العالم - مصر

محمد عماد صابر، یکی از رهبران اخوان المسلمین و نماینده سابق پارلمان مصر در مصاحبه با شبکه خبری العالم گفت بحران اقتصادی در مصر یک بحران مستمر و بی سابقه است که روز به روز در حال بدتر شدن است و شرایط امروز مصر مشابه زمان حکومت عبدالفتاح السیسی است.

مصر امروز با یک بحران واقعی مواجه است

این رهبر اخوان المسلمین افزود: در آن زمان ارزش پول ملی مصر 60 درصد کم شد، پس انداز مصری ها کاهش یافت، قیمت ها به طرز دیوانه کننده ای افزایش یافت و همزمان تورم نیز افزایش یافت، مصر امروز نیز مشابه آن زمان با یک بحران واقعی مواجه است، زیرا وضعیت اقتصادی مصر شکننده و بحرانی است و روز به روز هم بدتر می شود، همه آمارها حاکی از این است که اقتصاد مصر شکننده و ضعیف است.

نماینده سابق پارلمان مصر بیان کرد: رژیم حاکم در ظاهر خواستار «گفتگوی ملی» است که در آن صدای همه مردم مصر شنیده شود اما درواقع در مقابل حداقل مخالفت می ایستد و به صورت عملی هیچ گونه حمایتی از این گفتگوی ملی انجام نمی دهد.

رژیم مصر راهکار عملی برای برون رفت از مشکلات ندارد

عماد صابرافزود: این رژیم با مخالفان سیاسی خود با نهایت پستی و شرارت برخورد می کند، دولت مصر اگر حقیقتا خواستار گفتگوی ملی باشد، باید راه را برای دو طرف باز کند، در حالی که حقیقت امر، خلاف این را نشان می دهد.

نماینده سابق پارلمان مصر گفتگوی ملی مورد نظر دولت مصر را نمایشی دانست که توسط افراد اطلاعاتی و حکومتی مدیریت می شود و تاکید کرد: رژیم مصر تاکنون هر شکست و ناکامی را با بهانه هایی چون «اخوان المسلمین، افزایش جمعیت و انقلاب 25 ژانویه، کورنا و بحران اوکراین» صرفاً توجیه کرده است.

مصر با بحران سیاسی بسیار بزرگی مواجه است

صابر درپاسخ به پرسش مجری شبکه العالم مبنی براینکه « آیا زمان گفتگوی مصری فرا نرسیده است که همه اعم از رژیم و مخالفان و مصری های داخل و خارج را گرد هم می آورد و آیا می توان با رژیم فعلی گفتگو کرد؟»، گفت: رژیم مانع هر نوع گفتگو فراگیری می شود، هیچ حزبی در داخل مصر وجود ندارد و مصر با بحران سیاسی بسیار بزرگی مواجه است، زیرا قضیه احزاب در آن کشته شده است، در حال حاضر کمتر مخالفی نظر خود را بیان می کند.

وی تصریح کرد: تمام مخالفان واقعی، از اخوان المسلمین، حزب «غدالثوره» (فردای انقلاب)، و همه نهادهای معترض خارج از کشور اصولاً در گفت و گوی ملی شرکت نخواهند کرد زیرا در گذشته برخی اظهار نظر منطقی نظر داشتند، اما رژیم از مشارکت دادن مخالفان واقعی در حکومت خودداری کرد. رژیم از اساس مخالفان را ریشه کن کرده و ایده گفت و گوی ملی همه جانبه را از بین برده است.

این رهبر اخوان المسلمین تاکید کرد: تقریباً همه مخالفان اعم از لیبرال ها، اسلام گرایان و سایرین از تشکیل «اتحادیه نیروی ملی مصر» و گفتگوی مردمی رضایت دارند.

عماد صابر گفت: پس از گفتگوی ملی می بایست اداره ای برای مدیریت این گفتگو تشکیل شود و مستقیما از طریق رسانه ها با مردم در ارتباط باشد.

وی خاطرنشان کرد: مخالفان به تمام پرونده هایی که به مشکلات اجتماعی اقتصادی مردم مربوط می شود، پرداخته اند. گفتگوی ملی اینک در مرحله ای بسر می برد که تمام مسائل روشن و مشخص شده است. نظام مصر اینک در یک گرفتاری بزرگ بسر می برد. زیرا هیچ یک از مشکلات سیاسی و اجتماعی را نمی تواند حل کند.

مخالفان بهار عربی به عادی سازی با اشغالگران روی آوردند

این رهبر اخوان المسلمین درباره عادی سازی روابط برخی نظام های عربی با رژیم اشغالگر گفت: کشورهای عربی که به روی بهار عربی ایستادند، به عادی سازی با رژیم صهیونیستی روی آوردند.

محور خاورمیانه ای هدفش مقابله با محور مقاومت بود

عماد صابر درباره محور صهیونیستی عربی و خطرات آن گفت: آمریکا می کوشد تا یک محور خاورمیانه ای تاسیس کند. این محور هرگز نمی تواند به ثمر برسد و قطعا شکست خواهد خورد . زیرا ملتها مانعی استوار در برابر نظام های عربی هستند.

وی خاطرنشان کرد: محور خاورمیانه ای هدفش مقابله با محور مقاومت بود. ایران کشوری بزرگ و تاثیر گذار در منطقه است و در مقابل نقش مصر و عربستان بسیار کم رنگ شده است.

عماد صابر تاکید کرد که جنبش های اسلامی باید از لحاظ نظری و عملی دچار تحول شوند و توسعه یابند و باید به عنصری فعال و تاثیر گذار در منطقه تبدیل شوند.

پربیننده ترین خبرها