نخست‌وزیر انگلیس رکورد عدم محبوبیت را جابجا کرد

نخست‌وزیر انگلیس رکورد عدم محبوبیت را جابجا کرد
چهارشنبه 27 مهر 1401 - 02:42

کاهش محبوبیت نخست وزیر انگلیس به سطحی حتی پایین‌تر از محبوبیت شاهزاده رسوای دربار این کشور باعث تعجب شده است.

العالم - اروپا

محبوبیت «لیز تراس»، نخست وزیر انگلیس در یک نظرسنجی جدید به حدی افت کرده که حتی از میزان محبوبیت «اندرو» شاهزاده بدنام دربار سلطنتی این کشور هم پایین‌تر آمده است.

به نوشته پایگاه نشریه «نیوزویک»، حدود شش هفته پس از شروع نخست وزیری لیز تراس، کناره‌گیری «کوازی کوارتنگ»، وزیر دارایی دولت او به دلیل برنامه‌های اقتصادی و مالیاتی انتقاد برانگیزش اولین شوک بزرگ را به دولت او وارد کرد. حالا محبوبیت این نخست وزیر انگلیس در نظرسنجی‌ها به شدت سقوط کرده به حدی که از پایین‌ترین محبوبیت ثبت شده برای اندرو، شاهزاده انگلیسیِ متهم شده به تجاوز جنسی هم پایین‌تر است.

در یک نظرسنجی مرکز افکارسنجی «یوگاو» در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ با موضوع سنجش محبوبیت شاهزاده اندرو، ۷۵ درصد انگلیسی‌ها گفتند که از او بدشان می‌آید در حالی که تنها ۱۱ درصد در آن نظرسنجی گفتند که نظر مثبتی درباره او دارند.

با تشدید بحران در اقتصاد انگیس در دوره نخست وزیری لیز تراس، بر اساس نظرسنجی جدید شرکت یوگاو که نتایجش امروز سه‌شنبه منتشر شد، تنها ۱۰ درصد انگلیسی‌ها نظر مساعدی درباره لیز تراس داشتند در حالی که ۸۰ درصد نظرشان درباره این رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس منفی بود.

طبل رسوایی اندرو، پسر «الیزابت دوم» ملکه درگذشته انگلیس و برادر «چارلز» پادشاه فعلی این کشور زمانی زده شد که از سوی زنی به نام «ویرجینیا جوفری» متهم به تجاوز جنسی در سن ۱۷ سالگی شد. ویرجینیا جوفری که از قربانیان شبکه سوءاستفاده از زنان و دختران به سردستگی «جفری اپستین» میلیاردر آمریکایی بود، از اندرو به اتهام «تجاوز جنسی» در سال ۲۰۰۱ شکایت کرد. اندرو که فرزند سوم و دومین پسر الیزابت دوم است از شرکت در گردهمایی‌های عمومی به عنوان عضو ارشد خاندان سلطنتی کنار گذاشته شد و عناوین نظامی خود را نیز به ملکه سابق انگلیس بازگرداند. با وجود آنکه او اتهام‌های ویرجینیا جوفری علیه خود را رد کرد اما اوایل سال ۲۰۲۲ اعلام شد این شاهزاده انگلیسی با ویرجینیا جوفری برای صرف نظر از شکایتش به توافق رسیده است.

طبق نظرسنجی جدید شرکت یوگاو، 55 درصد از اعضای حزب محافظه‌کار متعلق به لیز تراس استعفای او را از نخست وزیری طلب کردند.

به نوشته نیوزویک این نظرسنجی در بازه زمانی 14-16 اکتبر 2022 (22-24 مهر 1401) قبل از تصمیم لیز تراس برای لغو تدابیر اقتصادی انتقاد برانگیزش که نشانه تایید قصور و اشتباه توسط او تلقی شد برگزار شده است.

نشریه «دیلی میل» انگلیس در تاریخ 24 سپتامبر 2022 (دوم مهر 1401) در استقبال از این برنامه اقتصادی و بودجه‌ای لیز تراس در صفحه اولش تیتر زد: «سرانجام! یک بودجه محافظه‌کاری واقعی». حال این نشریه در صفحه اول شماره امروز 18 اکتبر (26 مهر) درباره لیز تراس نوشت: «فردی در دفتر نخست وزیری اما نه در قدرت.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها