عربستان سعودی قصد پیوستن به گروه "بریکس" را دارد

عربستان سعودی قصد پیوستن به گروه
چهارشنبه 27 مهر 1401 - 10:52

«سیریل رامافوسا»، رئیس جمهور آفریقای جنوبی پس از سفرش به عربستان سعودی، از نیت ریاض جهت پیوستن به بلوک اقتصادی بریکس خبر داد؛ اقدامی که حاکی از گسترش این بلوک آن هم در بحبوحه تنش‌ها با آمریکا بر سر درگیری روسیه – اوکراین است.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش خبرگزاری تاس، رادیو محلی ای‌بی‌سی روز سه‌شنبه به نقل از سیریل رامافوسا اعلام کرد: «محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی اشتیاق کشورش را نسبت به عضویت در گروه بریکس ابراز کرد و این تنها کشوری نیست که به دنبال عضویت در این بلوک اقتصادی است.»

رامافوسا ضمن یادآوری اینکه آفریقای جنوبی ریاست "بریکس" را در سال ۲۰۲۳ برعهده خواهد داشت، خاطرنشان کرد: «ما گفتیم که گروه بریکس سال آینده میلادی نشستی را تحت ریاست آفریقای جنوبی خواهد داشت و این موضوع دست بررسی خواهد بود. تعدادی از کشورها خواستار عضویت در این گروه هستند و ما جواب مشابهی به آن‌ها داده‌ایم. ابتدا با شرکای بریکس رایزنی خواهیم کرد و سپس تصمیمی را با هم اتخاذ می‌کنیم.»

براساس گزارش راشا تودی، سیریل رامافوسا روز یکشنبه سفر دو روزه خود به عربستان سعودی را به اتمام رساند و طی این سفر با بن سلمان و سایر مقامات سعودی دیدار کرد.

بلوک اقتصادی "بریکس" که متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است، سال آینده میلادی نشست سالیانه خود را در "ژوهانسبورگ" برگزار خواهد کرد. این گروه درخواست عضویت برخی کشورها از جمله عربستان سعودی، ترکیه، مصر و الجزایر را بررسی خواهد کرد.

گفت‌وگو میان عربستان سعودی و آفریقای جنوبی در بحبوحه تصمیم اوپک و متحدانش جهت کاهش دو میلیون بشکه‌ای نفت در روز برگزار شد؛ تصمیمی که موجب ایجاد اختلافاتی میان ریاض و واشنگتن شده است. طی چند روز گذشته جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، عربستان سعودی را با "پیامدهایی" نامشخص تهدید و این متحد دیرینه را به حمایت از روسیه در بحران اوکراین متهم کرد.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها