سازمان ملل: با تشدید درگیری‌ها در یمن، نیم میلیون کودک در معرض گرسنگی قرار دارند

سازمان ملل: با تشدید درگیری‌ها در یمن، نیم میلیون کودک در معرض گرسنگی قرار دارند
چهارشنبه 27 مهر 1401 - 13:02

سازمان ملل می‌گوید حدود 2.2 میلیون کودک یمنی زیر پنج سال گرسنه هستند.

العالم _ یمن

به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری پی‌ای میدیا، بر اساس تخمین سازمان ملل، 500 هزار کودک در یمن در معرض خطر گرسنگی قرار دارند زیرا جنگ داخلی پس از ماه ها آتش بسِ شکننده در حال تشدید شدن است.
این بحران به دلیل درگیری و همچنین افزایش سرسام آور قیمت مواد غذایی بر اثر درگیری در اوکراین - منبع 40 درصد گندم یمن - ایجاد شده است.
در شهر جنوبی حدیده، ده ها کودک هر ماه به یک درمانگاه می آیند و برخی از آنها نشانه هایی از گرسنگی را به همراه دارند. آنها به سختی نفس می کشند و زخم، سراسر بدنشان را پوشانده است.
گرسنگی مدت هاست که زندگی صدها هزار کودک یمنی را تهدید کرده است. اکنون، این معضل همزمان با تداوم جنگ در حال افزایش است. یمنی ها و همچنین گروه های اعطای کمک‌های بین المللی نگران هستند که وضعیت حتی بدتر شود.
جویس مسویا، دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه، گفت که در حدیده، با جمعیتی حدود سه میلیون نفر، بیمارستان الثوره روزانه پذیرای 2500 بیمار از جمله کودکان مبتلا به «سوء تغذیه» است. او در این ماه از این مرکز بازدید کرد.
بنا بر اعلام سازمان ملل، حدود 2.2 میلیون کودک یمنی زیر پنج سال گرسنه هستند. بیش از نیم میلیون نفر دچار سوء تغذیه شدید هستند. سازمان ملل می گوید حدود 1.3 میلیون زن باردار یا شیرده در سال جاری دچار سوءتغذیه شدید بودند.
خانم مسویا در ویدئویی که سازمان ملل منتشر کرده است، گفت: «این یکی از غم انگیزترین بازدیدهایی است که من در زندگی حرفه ای خود انجام داده ام.»
او افزود: «نیازهای بسیار زیادی وجود دارد. نیمی از بیمارستان های یمن کار نمی کنند یا به طور کامل بر اثر جنگ ویران شده اند. ما برای نجات جان کودکان، زنان و مردان در یمن به حمایت بیشتری نیاز داریم.»
رژیم غذایی یمنی ها به شدت به گندم وابسته است. اوکراین 40 درصد غلات یمن را به این کشور عرضه می کرد تا زمانی که درگیری‌ها در این کشور آغاز شد و جریان غلات را متوقف کرد. در کشورهای توسعه‌یافته، مردم برای پرداخت قبوض بالاتر، سخت‌تر کار می‌کنند.
در یمن، غذا 60 درصد گرانتر از سال گذشته است. و در کشورهای فقیر، تورم می تواند به معنای مرگ باشد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها