کابینه جدید عراق چه زمانی تشکیل می شود؟

کابینه جدید عراق چه زمانی تشکیل می شود؟
چهارشنبه 27 مهر 1401 - 17:47

پس از مامور شدن محمد شیاع السودانی نامزد چارچوب هماهنگی برای تشکیل کابینه، مذاکره و توافق بین جناح های سیاسی برای تشکیل دولت جدید عراق ادامه دارد.

العالم – نظرکده

کارشناسان معتقدند با توجه به انتخاب رئیس جمهور، راه در عراق برای تشکیل دولت جدید ظرف 10 روز یا دو هفته آینده هموار شده است البته به شرط آنکه بیگانگان در این روند دخالت نکنند.

در این میان با توجه به ساختار سیاسی، طایفه ای و عشیره ای عراق، نخست وزیر جدید گرچه وزیری را از جریان صدر انتخاب نخواهد کرد اما اشخاصی نزدیک به این جریان را انتخاب خواهد کرد تا خواسته های این جریان را تحقق بخشد.

کارشناسان افزودند که وقتی مقتدا صدر اعلام کرد در هیچ دولتی شرکت نمی کند احزاب شیعه تصمیم گرفتند برای حفظ ثبات و امنیت عراق خواسته های این جریان را برآورده کنند که السودانی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

آنان گفتند که 19 سال است که در عراق مشکلات انباشته شده لذا هیچ دولتی نمی تواند با عصای جادویی این مشکلات را حل کند، البته فساد در همه جای دنیا وجود دارد اما در عراق وضع به گونه ای است که همه در آن درگیرند.

در این میان السودانی به خاطر اینکه نماینده کردها، شیعیان و اهل سنت است، مسئولیت عظیمی برای عبور از این مرحله حساس به عهده دارد.

در گذشته هر کاندیدای نخست وزیری از یک حزب یا بلوک خاص می آمد، اما اکنون السودانی با حمایت همه فراکسیون های پارلمانی اعم از شیعه، کرد و سنی آمده لذا باید موفق شود و از این حمایت برای مبارزه با فساد در نهادهای دولتی، بهبود اوضاع بهداشتی، آموزشی، تاسیسات زیربنایی و حتی اصلاح قانون انتخابات بهره برداری کند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها