در گفتگو با العالم مطرح شد؛

مسیر تشکیل دولت جدید در عراق طی دو هفته آتی هموار شده است

مسیر تشکیل دولت جدید در عراق طی دو هفته آتی هموار شده است
چهارشنبه 27 مهر 1401 - 11:35

یک کارشناس سیاسی عراقی گفت: با توجه به گشایش سیاسی در عراق در پی انتخاب رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر، شرایط در کشور برای تشکیل دولت جدید طی دو هفته آتی هموار شده است.

العالم- عراق

محمد مرتضی در گفت‌وگو با شبکه العالم گفت‌: بدون شک، صحنه از زمان انتخابات پارلمانی صحنه پیچیده‌ای بوده و تحولات سیاسی و تظاهرات‌های اعتراضی، کشور را در معضلی واقعی قرار دادند. رئیس‌جمهوری می‌بایست انتخاب می‌شد و شخصی نیز برای تشکیل دولت مامور می‌شود ولی همه اینها به تعویق افتاد.

مرتضی افزود:‌ به نظر می‌رسد در سه ماه گذشته شاهد حرکتی جدید بودیم که به نوعی تفاهمات جدید منجر شد و موانع بر سر موضوع ریاست‌جمهوری و نیز موانع درباره شخصیت محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر را برداشت و ما اکنون با انتخاب رئیس‌جمهور شاهد مرحله اول این تفاهمات بوده‌ایم و مرحله دوم نیز تعیین تکلیف نخست‌وزیری است که اتفاق افتاد.

این کارشناس سیاسی افزود: به نظر می‌رسد ترکیب، ائتلاف‌ها و توافقات در صحنه سیاسی دچار تغییراتی می‌شود، شاید طبق قانون اساسی در موعد مشخص، که یک ماهه است. اما من فکر می‌کنم فضا نشان می دهد، مگر اینکه مداخلات خاصی انجام شود، مسیر قبل از تشکیل دولت ظرف 10 روز یا دو هفته مشخص است.

به گفته این کارشناس عراقی، اگر مداخلاتی از سوی طرف‌های مشخص انجام نشود بستر برای تشکیل دولت طی ۱۰ روز تا دو هفته هموار شده است.

پربیننده ترین خبرها