العالم - زلال قرآن
منظور از اخلاق، شکل گیری شاکله شخصیتی حاصل از صفات حسنه یا صفات خبیثه در وجود آدمی است.
غرض از اخلاق اسلامی سنجش این صفات (چه خوب چه بد) با معیارهای ارزشی اسلامی است.
منشاء پیدایش اخلاق و صفات در وجود انسان :
به گواه بخش اول آیه 31 سوره مبارکه بقره :
« وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا... »
ترجمه: (خداوند تمام نام های خود را به آدم آموخت...).
که بنا بر نظر مفسرین، منظور از آموختن اسماء الهی به آدم (نوع بشر) تعبیه نمونه ای از اسماء الله بصورت استعداد در فطرت و ذات انسان هاست.
این استعدادهای ذاتی در بدو خلقت انسان صورت کاملاً بالقوّه دارند که فعلیتی بر آن ها حادث نشده ولی این توانمندی های بالقوّه این ظرفیت را دارند که در صورت فراهم شدن شرایط مناسب شکوفا شوند و پس از رشد کافی به شکل صفات الهی در وجود انسان متجلی گردند.
پس به قطعیت می توان گفت که منشاء صفات و اخلاق در وجود انسان همان استعدادهای ذاتی منشاء گرفته از اسماء الله است.