زلال قرآن (1533)؛

منظور از اجل معلق و اجل حتمی چیست ؟

منظور از اجل معلق و اجل حتمی چیست ؟
چهارشنبه 27 مهر 1401 - 15:55

العالم - زلال قرآن

در قرآن کریم صراحتاً چیزی به اسم اجل معلق نیامده، و در آیات مربوطه به موضوع اجل مستقیم یا غیرمستقیم سخن از اجل مسمی به میان آمده، بعضی از مترجمین و مفسرین از برخی آیات مثل آیه 2 سوره مبارکه انعام :
« هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ طِينٍ ثُمَّ قَضَىٰ أَجَلًا وَأَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ»
ترجمه: ( اوست که شما را از گِلی ناچیز آفرید، آن‌ گاه مدتی معین مقرر کرد، و مدتِ غیر قابل تغییر نزد اوست، [شگفتا! که] باز شما [در یکتایی و ربوبیت او] شک می ‌کنید‌).
برداشت کرده اند که انسان دارای دو اجل است، یکی اجل معلق یا مشروط که در صورتی که شَرطش فراهم شود به وقوع خواهد پیوست، این نوع اجل قابل محو و اثبات است.
و دیگری اجل مسمی یا حتمی که بالاخره در وقت مُعیّنش اتفاق خواهد افتاد، این نوع اجل ثابت و پایداراست.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها