شکست مجدد انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان

شکست مجدد انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان
پنج‌شنبه 28 مهر 1401 - 16:10

خبر: سومین جلسه انتخاب رئیس‌جمهور جدید در لبنان نیز بی نتیجه پایان یافت.

تحلیل:

- در حالی که اولین نشست پارلمان لبنان برای انتخاب جایگزین میشل عون پیشتر بی نتیجه مانده بود و دومین جلسه پارلمان در این خصوص نیز بدلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد کافی نمایندگان بی نتیجه مانده بود امروز نیز این جلسه در سایه عدم حصول رای اکثریت برای کاندیدایی مشخص به پایان رسید و مقرر شد در جلسه دوشنبه آتی پارلمان این مساله مجددا مشمول بررسی و رای گیری قرار گیرد.

- در حالی که جناح مقاومت قبلا بصراحت اعلام داشته است ازهیچ کاندیدای معینی حمایت نمیکند و نظرش را نسبت به کاندیداهای مطرح اعلام خواهد کرد و در شرایطی که طرف مقابل از شخصیتی حمایت میکند که فاصله‌ای معنادار با مقاومت دارد و علایق آن سوی لبنانی و غربی او بسیار پررنگ است بنظر نمیرسد حتی جلسه روز دوشنبه نیز حاصلی عملیاتی درپی داشته باشد.

- وجود آرائی سرگردان و البته پراکنده در نشست‌های مجلس با عناوینی چون "برای لبنان" "هیچکس" "دیکتاتور عادل" و ... نشان می‌دهد همچنان عزمی راسخ برای نهایی شدن این مساله در لبنان وجود ندارد.

- آنچه از این نشست‌ها قابل فهم است اینکه اگر چه هیچ یک از دو طرف تا اینجای کار حائز اکثریت قطعی برای معرفی رییس جمهور جدید نیست اما طرف مقاومت از یکسو تا حصول رای کافی برای حصول این کرسی فاصله چندانی ندارد و از دیگر سو عمل سیاسی این طیف در میدان سیاسی لبنان که در قالب عدم استقبال از کاندیداهای موجود خود را نشان می‌دهد مانع جدی حصول موفقیت برای طرف مقابل است.

- اگرچه حل سریع مساله تعیین ریاست‌جمهور جدید برای لبنان در سایه شرایط جدید قدری بعید بنظر می‌رسد اما بنظر و همچنانکه عادت نظام سیاسی لبنان است "توافق" میان جناحی تنها راه حل خروج از فضای کنونی در لبنان است.

پربیننده ترین خبرها