معادله جدید یمنی ها؛ دیگر نفتی به سرقت نخواهد رفت

معادله جدید یمنی ها؛ دیگر نفتی به سرقت نخواهد رفت
جمعه 29 مهر 1401 - 22:15

بندر الضبه واقع در شرق یمن که ائتلاف متجاوز آن را به سرقت نفت یمن اختصاص داده است، شامگاه امروز جمعه شاهد وقوع انفجارهایی بر اثر حمله پهپادهای یمنی بود.

العالم ـ یمن

حملات پهپادهای یمنی سبب شد تا نفتکش غول پیکر "نيسوس" که در صدد انتقال دو میلیون بشکه نفت از بندر ضبه بود، وادار به عقب نشینی شود.

پر واضح است که صنعا و نیروهای یمنی از هم اکنون و به دنبال شکست تمدید آتش بس، تحمیل یک معادله جدید را آغاز کردند.

شکست تمدید آتش بس در واقع به سبب عنادورزی ائتلاف متجاوز سعودی است که تحت حمایت آمریکایی ها و غربی ها و نیز تحت پوشش سازمان ملل از اجرای تعهدات خود در توافقات آتش بس سابق از جمله پایان دادن به محاصره و دادن حقوق کارکنان یمنی امتناع ورزید.

معادله جدید یمنی ها از این قرار است که از این پس هیچ نفت مسروقه ای از یمن خارج نخواهد شد. ملت یمن دیگر ساکت نخواهد ماند؛ زیرا در حالی که کودکان و سالمندان به سبب محاصره سعودی و غربی علیه یمن از شدت گرسنگی و قحطی در حال مرگ هستند، دشمنان نفت یمن را به غارت می برند. مردم یمن دیگر کارکنان خود را بدون حقوق رها نمی کنند. دیگر اجازه نمی دهند که خانواده هایشان بدون سوخت و بدون برق بمانند؛ در حالی که میلیون ها بشکه نفت از بنادر یمن به کشورهای غربی ارسال می شود.

حمله پهپادهای یمنی به بندر الضبه واقع در ۱۵ کیلومتری شرق شهر المکلا مرکز استان حضرموت در شرق یمن، با ورود یک نفتکش غول پیکر به این بندر به منظور انتقال دو میلیون بشکه نفت خام از غرب حضرموت همزمان بود.

در اوایل اکتبر، دولت نجات یمن در صنعا به شرکت‌های نفتی در استان‌های تحت کنترل ائتلاف سعودی و مزدورانش اطلاع داد که در واکنش به سرقت درآمدهای نفت و گاز توسط مزدوران و عدم پرداخت حقوق کارمندان دولت، می بایست تولید و صادرات را متوقف کنند.

ائتلاف متجاوز و مزدورانش در حال غارت نفت خام یمن توسط کشتی‌های غول‌ پیکری هستند که حداقل هر ماه یک فروند از این کشتی ها به بنادر یمن می ‌آید.

عبدالملک بدرالدین حوثی رهبر انصارالله یمن در سخنرانی خود در 21 سپتامبر 2022 نسبت به ادامه غارت ثروت ملی توسط هر شرکت خارجی که با ائتلاف تبانی کند، هشدار داده بود.

محمد عبدالسلام رئیس هیئت مذاکره کننده ملی نیز با اشاره به اینکه درآمد نفت و گاز یمن که توسط کشورهای متجاوز غارت شده است، برای پرداخت حقوق همه کارکنان و بازنشستگان کافی است، تاکید کرد: طفره رفتن از انجام وظایف انسان دوستانه توسط ائتلاف سعودی هرگز منجر به تحقق صلح واقعی و پایدار نخواهد شد.

ائتلاف و مزدورانش به رغم بحران انسانی که مردم یمن از آن رنج می‌برند، بدون توجه به این مشکلات، میلیاردها دلار از ثروت نفت و گاز یمن را غارت می‌ کنند.

اما پس از حمله امروز به بندر ضبه، مشخص است که معادلات جدیدی وارد میدان خواهد شد و دشمن می بایست در سیاست های خود بازنگری کند، به این معنا که یا آتش بس اجرا شده و کرامت مردم یمن حفظ و منابع به این مردم بازگردانده شود و یا در غیر این صورت هیچ طرفی از این منابع بهره مند نخواهد شد.

پربیننده ترین خبرها