گفتگوی تلفنی عون و اسد درباره ترسیم مرزهای دریایی/ قبرسی ها هم به لبنان می آیند

گفتگوی تلفنی عون و اسد درباره ترسیم مرزهای دریایی/ قبرسی ها هم به لبنان می آیند
شنبه 30 مهر 1401 - 11:22

روزنامه الاخبار نوشت میشل عون، رئیس جمهور لبنان دو روز قبل در تماس با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، درباره روابط دو جانبه و طرح تقسیم مرزهای آبی با او گفتگو کرد. در گفتگوی دو طرف درباره تشکیل هیئت های رسمی متشکل از وزارت خانه ها و دوایر رسمی دو کشور برای برگزاری جلساتی در بیروت و دمشق برای دستیابی به راه حل سریع توافق کردند؛ مخصوصا که موارد اختلاف بین دو طرف از نوع غیر قابل حل نیست بلکه مستلزم اندکی گفتگو و رایزنی فنی و حقوقی است.

العالم - لبنان

عون و اسد در این تماس تلفنی تأکید کردند که گفتگوهای لبنان و سوریه درباره ترسیم مرزها بدون هیچ واسطه ای انجام خواهد شد و تمام توافق های حاصل شده مستندسازی خواهند شد و روال کار ابدا شبیه آنچه که با رژیم صهیونیستی انجام شد، نخواهد بود؛ به این ترتیب که نه میانجی گری آمریکا پذیرفته خواهد شد و نه نیازی به تضمین های سازمان ملل یا بین المللی خواهد بود. کما اینکه مذاکرات هم به صورت مستقیم انجام خواهد شد.

این در حالی است که مقامات ذی ربط در هر دو کشور سرگرم آماده سازی اسناد مربوطه هستند.

از سوی دیگر لبنان پیامی رسمی از وزارت خارجه قبرس دریافت کرده است با این مضمون که با توجه به حصول توافق بین لبنان و رژیم صهیونیستی، روند گفتگو بین این کشور و لبنان هم باید هر چه سریعتر آغاز شود. لبنان هم از قبرس درخواست کرده است هر چه سریعتر تا اواخر هفته آینده، هیئت رسمی خود را به بیروت اعزام کند تا روند تثبیت توافق مرزهای دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی هر چه سریعتر طی شود تا قبل از ثبیت دوباره این توافق در سازمان ملل، نکات و تغییراتی که بعدا ایجاد شده است، در حضور هیئت قبرسی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

پربیننده ترین خبرها