العالم _ زلال قرآن
روح که مبداء پیدایش حیات انسانی و حقیقت و اصل وجود انسان است، دارای دو جنبه نفسانی و عقلانی و دو گروه قوای بسیارقوی تحت عنوان، قوای نفسانی (قوای شهویه و غضبیه و وهمیه)، وقوای عقلانی ( قوای فکر و اندیشه تعقل و تدبر و...) است.
هریک ازاین جنبه ها بدلیل کشش ها وگرایش های ذاتی و ویژه خود، به زندگی آدمی جهتی خاص می بخشند، چنانکه جنبه نفسانی روح، به واسطه قوای در اختیارخود وبرای هرچه بهتر عمل کردن به وظائف ذاتی خویش، آدمی را بسوی دنیا ومواهب گوناگون و عدیده آن می کشاند، و جنبه عقلانی روح توسط قوای خاص خویش انسان را بسوی خدا دعوت می نماید و می کوشد او را ازگرفتار شدن در چنگال نفسانیات نجات دهد.
چرا که عقل هدایت کننده انسان به سوی خیرات، دعوت کننده به سوی خدا، و بشارت دهنده به سوی بهشت رضوان الهی است، و نفس امّاره سوق دهنده او به جانب مواهب مادی است.