رفتارهای نامتوازن بن سلمان| از ابتکار عربستان سبز تا جنایات هولناک حقوق بشری

رفتارهای نامتوازن بن سلمان| از ابتکار عربستان سبز تا جنایات هولناک حقوق بشری
شنبه 30 مهر 1401 - 21:39

ولیعهد سعودی روز پنجشنبه از برگزاری دومین نشست "ابتکار خاورمیانه سبز" در روز 7 نوامبر آتی و "ابتکار سبز عربستان" در روزهای 11 و 12 ماه آینده در شرم الشیخ مصر تحت شعار "از رؤیا تا عمل" همزمان با برپایی کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل خبر داد.

العالم ـ کشکول

نخستین نشست "ابتکار خاورمیانه سبز" و نیز "ابتکار عربستان سبز " با هدف مبارزه با تغییرات آب و هوایی و حمایت از محیط زیست سال گذشته در عربستان برگزار شد.

در جزئیات هر دو ابتکار آمده است که عربستان برای کاشت 10 میلیارد درخت در داخل کشور برنامه ریزی می کند. همچنین عربستان در صدد همکاری با برخی کشورهای عربی دیگر برای کاشت 40 میلیارد درخت در خاورمیانه است.

اغلب ناظران مسائل عربستان برپایی دو ابتکار یاد شده در سال گذشته را به شرایط دشوار بن سلمان و عزلت و انزوای او به سبب جنایت هولناک قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی و کنار زدن بی رحمانه تمام مخالفانش در داخل کشور ربط دادند. از این رو بن سلمان چاره ای به جز جلب نظر افکار عمومی آمریکا و غرب از طریق معرفی خود به عنوان حامی محیط زیست نیافت تا بتواند چهره خود را که بر اثر رفتارهای نامتوازنش خدشه دار شده بود، ترمیم کند.

آنچه که بر درستی این مدعا صحه می‌گذارد؛ آن است که بن سلمان همچنان بر نابودی یمن و به آتش کشیدن آن و مخالفت با هرگونه راه حل سیاسی اصرار و پافشاری می کند. و همچنان خواسته خود مبنی بر تسلیم شدن ملت یمن را تکرار می کند. حال آنکه او و حامیانش به خوبی می دانند که این خواسته هیچ گاه محقق نخواهد شد. ملت یمن ترجیح می دهد که آخرین نفرات خود را هم در این جنگ تجاوزکارانه قربانی کند؛ اما تسلیم عربستان و حامیان آن نشود.

این اصرار و پافشاری بن سلمان بر آتش زدن درختان یمن و قتل کودکان و زنان و سالخوردگان آن نشان می دهد که او چندان اهمیتی به محیط زیست و وضعیت زیست محیطی عربستان و خاورمیانه نمی نهد. از سوی دیگر بی توجهی رسانه های جهان به جز رسانه های حامی عربستان به این دو ابتکار نیز دلیلی بر این مدعاست که این دو ابتکار فقط برای ترمیم چهره بن سلمان و رژیم عربستان است تا بتواند به طور کامل بر تخت قدرت در ریاض مسلط گردد. ازاین رو امروز از زبان ملت یمن و تمام ملت های عرب که گرفتار گروه های تروریستی وهابی هستند، خطاب به بن سلمان می گوییم: "درختان را رها کن! با مردمان مهربان باش!".

پربیننده ترین خبرها