نقش "حاج قاسم" در آشتی "دمشق و حماس"

نقش
شنبه 30 مهر 1401 - 21:48

سفر هیئت حماس به دمشق بسیار سریع پایان یافت، سفری که بیش از 24 ساعت طول نکشید و در جریان آن "خلیل الحیه"، مسئول روابط عربی و اسلامی این جنبش با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار کرد.

العالم – سوریه

پس از آن الحیه همراه با رهبران گروه های فلسطینی ضمن شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی از آغاز مجدد روابط رسمی این جنبش با دمشق خبر داد.

وی گفت که این یک روز مهم است و ما حضور خود در سوریه و فعالیت مشترک با گروه های فلسطینی و سوریه برای حمایت از آرمان فلسطین، وحدت و ثبات سوریه را از سر خواهیم گرفت.

الحیه تاکید کرد که این جنبش از یکپارچگی سوریه حمایت می کند و با هر گونه حمله به این کشور مخالف است.

اعلام موضع الحیه درباره پایان 10 سال اختلاف همراه با تلاش محور مقاومت برای احیای این روابط و تقویت حمایت از مقاومت فلسطین همگی نتیجه تلاش هایی بود که شهید حاج قاسم سلیمانی در زمان حیاتش آن را آغاز کرده بود.

شهید سلیمانی در واقع بنیانگذار جبهه مقاومت بود و همواره معتقد به ضرورت وحدت آزادیخواهان برای تحقق مسائل عادلانه امت اسلام بود.

او از زمانی که فرماندهی سپاه قدس را به عهده گرفت، تلاش کرد تا مفهوم مقاومت در برابر اشغالگری صهیونیستی را بدون توجه به مسائل قوم گرایانه و دینی متبلور کند و معتقد بود که محور مقاومت می بایست به خصوصیات دوستانش احترام بگذارد و شرایط داخلی شان را درک کند.

به اعتقاد او، هدف محور مقاومت، فقط رویارویی با استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی است.

حاج قاسم سلیمانی مرد میدان بود و وقتی بحران سوریه آغاز شد شخصا برای مقابله با تروریسم وارد صحنه شد چرا که معتقد بود اگر گروه های تروریستی در سوریه پیروز شوند محور مقاومت سال ها به عقب باز خواهد گشت.

از این رو حاج قاسم حضورش در سوریه را پشتوانه و تقویت کننده مقاومت در منطقه و سوریه به عنوان تنها کشور عربی می دانست که شعار فلسطین را در حرف و عمل مطرح کرده است.

وقتی اختلاف میان محور مقاومت و حماس در سوریه پدیدار شد، حماس از سوریه راهی ترکیه و قطر شد اما حاج قاسم در کنار ارتش سوریه ماند و همزمان حتی لحظه ای از حمایت از آرمان فلسطین غافل نماند.

علت آن بود که دیدگاه حاج قاسم مبتنی بر وحدت رویه محور مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی بدون توجه به اختلافات بود به ویژه در زمانی که دشمن توانسته بود برخی از اعضای اخوان المسلمین را به طرف دشمنی با نظام اسد سوق دهد.

شهید سلیمانی آنقدر صبر کرد تا اینکه در سال 2016 زمینه حل اختلاف میان حماس و سوریه را فراهم نمود.

پس از مدتی هیاتی از حماس با هیات ایرانی دیدار کرد که یکی از محورهای آن احیای روابط این جنبش با دمشق بود.

لذا احیای این روابط مرهون اندیشه والای حاج قاسم در زمینه اتحاد محور مقاومت به عنوان خطری ماهیتی برای صهیونیستها است و او تا قیام قیامت شریک در تمام پیروزی های این محور خواهد بود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها