جزئیات جدید از توافق ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی/ ملاقات مستقیم انجام نمی شود

جزئیات جدید از توافق ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی/ ملاقات مستقیم انجام نمی شود
يکشنبه 1 آبان 1401 - 10:31

یک کانال خبری عبری اعلام کرد که طرح توافق ترسیم مرزهای دریایی بین رژیم‌صهیونیستی و لبنان روز پنجشنبه یا جمعه آینده همزمان با سفر ایزاک هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی به آمریکا و دیدار با جو بایدن، رئیس جمهور این کشور امضا می شود.

العالم - لبنان

کانال خبری "کان" وابسته به شورای پخش رژیم صهیونیستی شنبه شب گذشته گزارش داد که نیمه شب چهارشنبه آینده، مهلت 14 روزه کنست این رژیم برای بررسی و مناقشه این طرح، به پایان می رسد.

این کانال خبری خاطرنشان کرد که این توافق روز پنج شنبه یا جمعه به امضا می رسد همچنین افزود: "در اسرائیل منتظر دو چیز هستیم؛ یکی تصمیمات دیوان عالی (به عنوان عالی ترین مرجع قضایی در اسرائیل) درباره نظرات مخالفان این طرح و دیگری تشکیل جلسه کابینه اسرائیل برای تصویب نهایی این طرح؛ انتظار داریم هر دو اتفاق در هفته جاری رخ دهد".

کانال خبری "کان" افزود امضای این توافقنامه با سفر ایزاک هرتسزوگ، نخست وزیر (اسرائیل) به واشنگتن و دیدار با جو بایدن همزمان خواهد شد. انتظار می رود جو بایدن در این دیدار به موضوع توافق با لبنان اشاره کند.

این کانال خبری درباره مراسم مراسم احتمالی امضای این توافقنامه - که احتمالا در منطقه مرزی رأس الناقوره برگزار خواهد شد – گفت که این توافقنامه با حضور نمایندگانی از "اسرائیل" و لبنان انجام می شود؛ به این صورت که ابتدا نماینده "اسرائیل" در حضور امریکایی ها این توافقنامه را امضا می کند و سپس طرف لبنانی به همین ترتیب عمل خواهد کرد.

پارلمان رژیم صهیونیستی هفته گذشته این توافقنامه را به مناقشه گذاشت؛ در این جلسه مخالفان، امضای این توافقنامه را رد کرده و آن را تسلیم در برابر حزب الله دانستند. چرا که حزب الله پیشتر تهدید کرده بود که اگر "اسرائیل" بدون توافق با لبنان، برداشت گاز را از میدان گازی کاریش آغاز کند، آن را موشک باران خواهد کرد.

گفتنی است لبنان و رژیم صهیونیستی هر دو، نسخه نهایی پیش نویس توافق ترسیم مرزهای دریایی را – که آموس هوکشتاین، نماینده آمریکا ان را ارائه کرده است – پذیرفته اند.

رئیس جمهور لبنان اعلام کرده بود که نسخه آمریکایی توافق ترسیم مرزها، رضایت بخش بوده و انتظارات لبنان را تأمین کرده است. یاییر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد که نسخه پیشنهادی آمریکا را پذیرفته است.

رژیم صهیونیستی در حال حاضر صحنه کشمکش های گسترده بین دولت و مخالفان درباره توافقی است که قرار است ظرف چند روز آینده در منطقه راس الناقوره بین تل آویو و بیروت به امضا برسد.

طبق نسخه پیشنهادی آمریکا میدان گازی "قانا" در اختیار لبنان قرار می گیرد مشروط بر اینکه شرکت فرانسوی توتال – که امتیاز حفاری در این میدان گازی را به دست اورده است – بخشی از درآمدهای خود را طبق توافق به "اسرائیل" بدهد. در عوض میدان کاریش هم به طور کامل به "اسرائیل" واگذار خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها