زلال قرآن (1560)؛

نتیجه پیروی از هواهای نفسانی چیست؟

نتیجه پیروی از هواهای نفسانی چیست؟
دوشنبه 2 آبان 1401 - 22:41

العالم _ زلال قرآن

به گواه آیات 43 و44 سوره مبارکه فرقان:

« أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَـٰهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا. أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا»

ترجمه: (آیا دیدی حال آن کس را که (ازغرور) هوای نفسش را خدای خود ساخته؟ آیا توحافظ و نگهبان او (ازهلاکت) توانی شد؟ . یا پنداری که اکثر این کافران حرفی می‌ شنوند یا فکر و تعقلی دارند؟ اینان (دربی‌ عقلی) بس مانند چهار پایانند بلکه (نادان ‌ترو) گمراه‌ ترند).

نتیجه پیروی از هواهای نفسانی، گمراهی از صراط مستقیم الهی و گرایش به پَستی هاست، به همین دلیل خداوند سبحان در بخش دوم آیه 28 سوره مبارکه کهف:

«... وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا»

ترجمه: (... و هرگز از آن که ما دل او را از یاد خود غافل کرده‌ایم وتابع هوای نفس خود شده و به تبهکاری پرداخته متابعت مکن).

همگان را از پیروی و متابعت ازکسانی که با پیروی ازهواهای نفسانی به انجام اعمال ناصالح وتبهکاری می پردازند منع فرموده است.

چرا که هواهای نفسانی بعنوان شیطان درون، عامل اصلی انحراف آدمی از صراط مستقیم الهی، انجام تبهکاری و اعمال ناشایست، غفلت از خدا و قیامت و سوق دادن او به درّه هلاک و گرفتار کردن او به جهنم سوزان و عذاب الیم الهی هستند.

پس هرکس هوای نفس را معبود خود قرار دهد، با گمراهی از صراط مستقیم الهی به پستی گرائیده و بدتر از حیوان خواهد شد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها