دعوت پوتین از علی‌اف و پاشینیان برای نشست سه‌جانبه

دعوت پوتین از علی‌اف و پاشینیان برای نشست سه‌جانبه
سه شنبه 3 آبان 1401 - 06:06

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که رئیس جمهور روسیه از نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهور جمهوری آذربایجان برای برگزاری نشستی سه‌جانبه دعوت کرده است.

العالم-اروپا

وزارت خارجه روسیه خبر داد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه از «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان برای برگزاری نشستی سه جانبه دعوت کرده است.

وزارت خارجه روسیه اضافه کرد: «مسکو نگران روند‌های نگران کننده‌ای است که در ماورای قفقاز در حال شتاب گرفتن بوده، جایی که غرب آشکارا در تلاش برای انتقال طرح‌های تقابلی است که در اوکراین جریان دارد».

این در حالی است که روسای جمهور ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان اواسط ماه جاری در پایتخت جمهوری چک دیدار و گفت‌وگو کردند.

در «یکی از مهم‌ترین دیدارها» میان اردوغان، علی‌اف و پاشینیان، معاهدات صلح باکو و ایروان به بحث گذاشته شد.

در این دیدار که در حاشیه نشست جامعه سیاسی اروپا انجام گرفت، عادی‌سازی روابط میان ترکیه و ارمنستان نیز به بحث گذاشته شد.

یک هفته بعد از این دیدار، پاشینیان از پیشنهاد خود به جمهوری آذربایجان درباره ترسیم مرزها خبر داد. وی در پیامی توییتری نوشت: «ارمنستان به جمهوری آذربایجان پیشنهاد داده که کمیسیون‌های تعیین حدود و مرزها روز ۳۱ اکتبر (۹ آبان) در بروکسل برگزار شود».

تنش‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در هفته‌های اخیر در میانه اتهامات پی‌درپی درباره نقض آتش‌بس مرزی که مه ۲۰۲۱ آغاز شد، تشدید شده است. این تنش‌ها بین ۱۲ تا ۱۴ سپتامبر (۲۱ تا ۲۳ شهریور) قبل از دستیابی به آتش‌بس متزلزل با میانجیگری روسیه شدت یافت. هر یک از طرفین دیگری را مقصر تشدید تنش‌ها می‌داند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها