مقامات آمریکایی: ایالات متحده در حال بررسی ارسال تجهیزات دفاع هوایی هاوک به اوکراین است

مقامات آمریکایی: ایالات متحده در حال بررسی ارسال تجهیزات دفاع هوایی هاوک به اوکراین است
سه شنبه 3 آبان 1401 - 12:26

موشک‌های رهگیر هاوک،  ارتقای سیستم‌های موشکی استینگر به شمار می‌رود که اوکراین هم‌اکنون از آنها استفاده می‌کند.

العالم - تحولات اوکراین

به نقل از رویترز، دو مقام آمریکایی به رویترز گفتند ایالات متحده در حال بررسی ارسال تجهیزات دفاع هوایی قدیمی‌ترِ هاوک (HAWK) به اوکراین برای کمک به دفاع در برابر حملات پهپادهای روسیه و موشک های کروز است.

موشک های رهگیر هاوک، ارتقای سیستم های موشکی استینگر - یک سیستم دفاع هوایی کوچکتر و دارای برد کوتاه تر - است که ایالات متحده پیشتر برای مقابله با روسیه در اختیار اوکراین قرار داده است.

دولت بایدن از اختیارات ویژه ریاست جمهوری موسوم به PDA برای انتقال تجهیزات هاوک استفاده می کند. این سامانه بر اساس فناوری دوران جنگ ویتنام است، ولی چندین بار ارتقا یافته است. PDA به ایالات متحده اجازه می دهد تا در واکنش به شرایط اضطراری، تجهیزات تهاجمی و خدمات دفاعی را از مراکز نگهداری و ذخیره به سرعت و بدون تأیید کنگره منتقل کند.

رویترز قادر به تعیین تعداد سامانه ها و موشک هاوک در ایالات متحده برای انتقال نیست. کاخ سفید از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرده است.

مقامات آمریکایی به رویترز گفته اند که سیستم هاوک، سلفِ سیستم دفاع موشکی پاتریوت، در اختیار اوکراین قرار می گیرد اما آمریکا همچنان قصد ندارد سامانه پاتریوت را در اختیار اوکراین قرار دهد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در اوایل ماه جاری و پس از آغاز حملات موشکی روسیه، به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، متعهد شد واشنگتن سامانه‌های هوایی پیشرفته‌ای را در اختیار اوکراین قرار دهد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز گفته است که اسپانیا قصد دارد چهار پرتابگر هاوک به اوکراین ارسال کند.

پربیننده ترین خبرها