کشته شدن یک سودانی در تظاهرات اولین سالگرد کودتای نظامیان

کشته شدن یک سودانی در تظاهرات اولین سالگرد کودتای نظامیان
سه شنبه 3 آبان 1401 - 22:18

منابع خبری از کشته شدن یک شهروند معترض سودانی در جریان تظاهرات امروز در شهر "ام درمان" به مناسبت نخستین سالروز تظاهرات علیه کودتای نظامیان سودان خبر دادند.

العالم - آفریقا

در اولین سالگرد سرنگونی دولت انتقالی خارطوم و کودتای نظامیان، مردم سودان امروز در شهرهای مختلف این کشور و به ویژه در خارطوم تظاهرات کردند.

معترضان سودانی در جریان تظاهرات امروز خواستار کناره گیری نظامیان از قدرت و تحویل ان به غیرنظامیان شدند.

کمیته مرکزی پزشکان سودان در این باره از کشته شدن یک معترض سودانی به دست نیروهای امنیتی در شهر ام درمان خبر داد.

طبق گزارش کمیته پزشکان سودان، نیروهای امنیتی با خودروی نظامی این شهروند معترض را زیر گرفته و وی را به قتل رسانده‌اند.

تظاهرات امروز شهروندان سودانی در میان تدابیر شدید امنیتی و قطعی اینترنت در سراسر این کشور برگزار شد.

کمیته‌های مقاومت خارطوم روز گذشته از شهروندان خواستند که به خیابان‌ها بیآیند و در مسیرهای مختلف به سمت کاخ ریاست جمهوری ( مرکز خارطوم ) حرکت کنند و خواستار دوری نظامیان از قدرت شوند.

کمیته‎‌های مقاومت خارطوم در بیانیه خود از مردم خواستند حضور میلیونی در تظاهرات امروز داشته باشند و خواستار سرنگونی نظام کودتایی و برپایی دولت غیر نظامی درخارطوم شوند.

تظاهرات علیه دخالت ارتش در امور دولت غیرنظامی در مناطق مختلف سودان از اکتبر سال گذشته (مهر ۱۴۰۰) تاکنون تقریبا هر روز برگزار می‌شود.

صبح روز ۲۵ اکتبر سال گذشته عبدالله حمدوک نخست وزیر و بسیاری از سیاستمداران سودانی بازداشت و حمدوک روز بعد آزاد شد.

در ۲۱ نوامبر نظامیانی که با کودتا قدرت را به دست گرفتند با عبدالله حمدوک نخست وزیر دولت منحل شده برای بازگشت وی به سمت خود به توافق رسیدند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های سودانی، این توافق میان اعضای نظامی شورای حاکمیت و نخست وزیر سابق به دست آمده و حمدوک با مشورت همه نیروهای سیاسی به جز حزب «کنگره ملی» که در دوره عمر البشیر قدرت را در دست داشت، دولت تشکیل خواهد داد.

گفته می‌شود نظامیان و حمدوک در مورد چند موضوع دیگر از جمله آزادی تمامی زندانیان سیاسی توافق کرده‌اند اما حمدوک در تاریخ ۲ ژانویه گذشته از سمت خود استعفا کرد.

پربیننده ترین خبرها