زلال قرآن (1567)؛

چرا مومنین و مسلمین موظف به اطاعت محض از خدا و رسول الله (ص) و ائمه اطهار(ع) هستند؟

چرا مومنین و مسلمین موظف به اطاعت محض از خدا و رسول الله (ص) و ائمه اطهار(ع) هستند؟
چهارشنبه 4 آبان 1401 - 17:26

العالم _ زلال قرآن

ازآنجا که به گواه آیات 88 و89 سوره مبارکه شعرا:

« يَوْمَ لَا يَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ . إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّـهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ»

ترجمه: (آن روزی (روز قیامت) که مال و فرزندان (هیچ به حال انسان) سود نبخشند. و تنها آن کس سود برد که با دل با اخلاص پاک (از شرک و ریب و ریا) به درگاه خدا آید).

در روز قیامت و در پیشگاه با عظمت الهی جز قلب سلیم و روح پاک وبی آلایش، از کسی پذیرفته نیست، لذا خداوند سبحان تسلیم بودن در مقابل خدا و پیامبر عظیم الشان اسلام را بر مومنین تکلیف فرموده و به آنها دستور داده که تسلیم اوامر رسول الله (ص) و ائمه اطهار (ع) و احکام صادره ازجانب آن بزرگواران باشند، به همین جهت است که به گواه آیه 14 سوره مبارکه انعام :
«... قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ وَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ»
ترجمه: (... بگو: من مأمورم که نخستین کسی باشم که تسلیم ‌بودن [به خداوند] را گردن نهد، و [دستور یافته‌ ام که:] هرگزازمشرکان نباش‌ ).
رسول الله (ص) وبه تبع آن حضرت ائمه اطهار(ع) درحد اعلای تسلیم دربرابرخداوند سبحان بوده اند.
و چون خداوند رحمان درآیه 21 سوره مبارکه احزاب :
« لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَوَذَكَرَاللَّهَ كَثِيرًا »
ترجمه: (بی‌ تردید رسول‌ خدا ( برای موءمنین ومسلمین) سرمشق نیکویی‌ است البته این سرمشق بودن برای کسی است که همواره به خدا و روز قیامت امید دارد و خدا را بسیار یاد می ‌کند‌).
حضرت محمد ابن عبدالله رسول الله (ص) را به عنوان اُسوه حسنه برای کل مومنین و مسلمین معرفی فرموده است، پس برهمگان لازم است تا با تاسی به آن حضرت خود را در زمره تسلیم شدگان در برابر خداوند عزّوجل قراردهند و در پرتو فضل و عنایت الهی به سعادت حقیقی دنیا و آخرت برسند ان شاءَالله.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها