۶ واحد نیروگاهی با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید/ یک‌هزار و ۲۶ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شد

۶ واحد نیروگاهی با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید/ یک‌هزار و ۲۶ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شد
پنج‌شنبه 5 آبان 1401 - 10:52

۶ واحد نیروگاه حرارتی با حضور رئیس جمهور به شبکه سراسری برق اضافه شد که ظرفیت تولید برق کشور را ‌هزار و ۲۶ مگاوات افزایش داد.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

مراسم بهره‌برداری از ۶ واحد جدید نیروگاهی در 5 استان با حضور رییس جمهوری آغاز شد. در این آیبن ۲ واحد گازی نیروگاه آریان در زنجان با سفر آیت الله رییسی به این استان و حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید همچنین واحد بخار نیروگاه‌های فردوسی مشهد، هریس آذربایجان‌شرقی، جهرم فارس و ارومیه در آذربایجان‌غربی نیز به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

در این مراسم واحد دوم بخار سیکل ترکیبی ارومیه به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات در استان آذربایجان غربی، واحد بخار نیروگاه هریس به ظرفیت ۱۸۰ مگاوات در استان آذربایجان شرقی، واحد دوم بخار نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات در استان خراسان رضوی و واحد سوم بخار نیروگاه جهرم به ظرفیت ۱۶۰ مگاوارت در استان فارس از جمله نیروگاه هایی هستند که امروز با دستور رییس جمهور به مدار تولید برق کشور اضافه شدند.

نیروگاه سیکل ترکیبی آریان(زنجان۲) در ۸۲ کیلومتری غرب شهر زنجان واقع است. این نیروگاه شامل ۲ واحد گازی با ظرفیت تولید ۳۶۶ مگاوات برق است که به صورت رسمی بهره برداری شد.

واحد بخار این نیروگاه نیز سال آینده به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

‌برای ساخت واحدهای نیروگاهی جدید 651 میلیون یورو سرمایه‌گذاری صورت گرفته است و در مدت زمان ساخت آنها برای دو هزار و 800 نفر به طور مستقیم و 6 هزار و 800 نفر به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.

با بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها در مجموع 1026 مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شد. این برای اولین بار است که بطور همزمان بیش از 1000 مگاوات نیروگاه حرارتی در کشور افتتاح می ‏شود.

در حال حاضر ظرفیت نصب شده نیروگاهی کل کشور 89 هزار 365 مگاوات ‌‏است که از این مقدار سهم نیروگاه‏های حرارتی 72 هزار و 614 مگاوات (2/81درصد)، برق‏آبی 12 هزار و 87 مگاوات (6/13درصد)، اتمی هزار و 20 مگاوات (1/1 درصد)، و تولید پراکنده و تجدید‏پذیر و دیزلی 3 هزار و 644 مگاوات (1/4 درصد) می‌باشد. 68 درصد نیروگاه‏های حرارتی، خصوصی هستند.

پربیننده ترین خبرها