پیامدهای استراتژیک توافقنامه ترسیم مرزها میان لبنان و رژیم اشغالگر چیست؟

پیامدهای استراتژیک توافقنامه ترسیم مرزها میان لبنان و رژیم اشغالگر چیست؟
جمعه 6 آبان 1401 - 16:25

دبیرکل حزب‌الله توافق ترسیم مرزهای دریایی لبنان با اسرائیل را یک تجربه غنی و مهم در سطح لبنان و مقاومت خواند و گفت: آنچه اتفاق افتاد یک پیروزی بسیار بسیار بزرگ برای دولت، ملت و مقاومت لبنان است.

العالم- نظرکده

کارشناسان سیاسی توافق ترسیم مرزها میان لبنان و رژیم اشغالگر را به مثابه پیروزی قلمداد می‌کنند و می‌گویند که میانجیگر لبنانی در ابتدا می‌گفت که مهم این نیست که لبنان چه می‌خواهد، مهم این است که ما چه چیزی به لبنان می‌دهیم.

کارشناسان افزود: این توافق با این شکل و مضمون بعد از تهدیدهای سیدحسن نصرالله انجام شد که ضرب‌الاجل دو ماهه تعیین کرد که در واقع، مکانیزمی مناسب برای اقدام در برابر اسرائیل بود.

کارشناسان تأکید کردند: مقاومت نه تنها رژیم اشغالگر، بلکه پیشت ملت لبنان را موظف کرد که حقوق لبنان و بازدارندگی آن در صورت عدم دستیابی به این حقوق، را به رسمیت بشناسند.

از سوی دیگر، کارشناسان مسائل رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه مواضع سید حسن نصرالله با دقت توسط رسانه‌های عبری‌زبان رصد می‌شد، می‌گویند: پرونده ترسیم مرزها بعد از مدنظر گرفتن ملاحظات و خواسته‌های دبیرکل حزب‌الله نهایی شد.

این کارشناسان متذکر شدند:‌ همانطور که سیدحسن نصرالله تأکید کرده است امضای توافق ترسیم مرزها به معنای عادی‌سازی با رژیم اشغالگر نیست.

کارشناسان امور اسرائیلی همچنین خاطرنشان می‌کنند که این توافق به معنای تفاهم با طرف آمریکایی است و توافق مستقیم با طرف اسرائیلی محسوب نمی‌شود.

کارشناسان لبنانی نیز معتقدند که توافق ترسیم مرزها پیروزی بسیار بزرگ‌تر از آنچه ناظران این پرونده تصور می‌کردند، است.

آنها خاطرنشان کردند که طرف‌های آمریکایی و اسرائیلی تأکید دارند لبنان صد در صد حقوق خود را گرفته است و اگر وحدت و تصمیم‌گیری یکپارچه در لبنان نبود، این پیروزی حاصل نمی‌شد.

کارشناسان عنوان کردند که دولت لبنان در پرونده ترسیم مرزها و مذاکره بر نیروهای مقاومت تکیه و اعتماد کرد که نتیجه این اعتماد، پیروزی در این پرونده شد.

پربیننده ترین خبرها