گروسی: آمریکا هژمونی خود را در مقابل روسیه در بازار راکتورهای هسته ای از دست داده است

گروسی: آمریکا هژمونی خود را در مقابل روسیه در بازار راکتورهای هسته ای از دست داده است
شنبه 7 آبان 1401 - 07:45

 مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایالات متحده در مقابل روسیه هژمونی (سلطه) خود را در بازارهای تجاری راکتورهای هسته ای جهان از دست داده است.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش خبرگزاری تاس، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حوزه تجارت فناوری های انرژی هسته ای افزود: "من فکر می کنم این یک چالش برای آمریکا است و این کشور به طور سنتی بر این حوزه سلطه داشته و اکنون هژمونی خود را از دست داده است."

به گفته وی، در حال حاضر از روس اتم از منظر تجاری در بازارهای جهانی تامین کننده اصلی فناوری هسته ای است.

گروسی ادمه داد که جنیفر گرانهولم وزیر انرژی آمریکا به من گفته که ما می خواهیم این رهبری را بازیابی کنیم و می بینم که چگونه تصمیمات بسیار جالبی [در ایالات متحده] برای حمایت از صنعت ملی هسته ای گرفته می شود که البته در داخل کشور به دلیل وضعیت انرژی و همچنین در سطح بین المللی ضروری است.

وی در این زمینه اظهار داشت که ایالات متحده از پتانسیل علمی و فنی قابل توجهی برخوردار است.

گروسی پیش بینی کرد :فرصت های فوق العاده ای برای انرژی هسته ای غیرنظامی آمریکا وجود دارد.

به گزارش ایرنا، وی در عین حال خاطر نشان کرد که روس اتم تامین کننده اصلی و شرکت ملی هسته ای چین CNNC نیز در این بازار بسیار فعال است. البته آنها از مدل تامین مالی متفاوتی استفاده می کنند که به آنها امکان می دهد با انعطاف بیشتری از جمله در بازارهای بین المللی حرکت کنند. بنابراین این یک چالش برای شرکت‌های آمریکایی در خارج از کشور است.

گروسی افزود: شرکت های آمریکایی در اروپای شرقی فعال شده اند بویژه در لهستان، جمهوری چک و رومانی که اکنون «بازیگران آمریکایی» در آن حضور دارند. پیش از این فرانسه و کره ای ها در این مناطق حضور داشتند.

پربیننده ترین خبرها