طرح کی‌یف برای استفاده از "بمب کثیف"؛

روسیه: غرب با کمک اوکراین به حامیان «تروریسم هسته‌ای» تبدیل می‌شود

روسیه: غرب با کمک اوکراین به حامیان «تروریسم هسته‌ای» تبدیل می‌شود
چهارشنبه 4 آبان 1401 - 12:16

سفیر روسیه در آمریکا با اشاره به طرح‌های کی‌یف برای استفاده از "بمب کثیف" گفت: واشنگتن و متحدانش با کمک نظامی و مالی خود به اوکراین در واقع به حامی و شریک تروریسم هسته ای تبدیل می شوند.

العالم ـ اروپا

آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا در مصاحبه اختصاصی با هفته‌نامه نیوزویک خطرات فاجعه استفاده اوکراین از "بمب کثیف" را تشریح کرد؛ موضوعی که به استدلال وی، کی یف نقشه استفاده از آن را می کشد و مقامات آمریکایی و اوکراینی، آن را انکار می‌کنند.

نیوزویک نوشت: مقام های روسیه از ابتدای جنگ اوکراین، چنین طرح‌هایی را به اوکراین نسبت داده‌اند، به طوری که «کنستانتین گاوریلوف» که ریاست هیات کنترل تسلیحات روسیه در وین را بر عهده دارد، در ماه مارس تاکید کرد که استفاده اوکراین از «بمب کثیف» یکی از دلایلی بود که مسکو اقدام به «عملیات ویژه نظامی» علیه مسکو کرد.

نیوزویک افزود: در حالی که هیچ حمله و شواهدی مبنی بر استفاده اوکراین از بمب کثیف وجود ندارد، این اتهامات از روز یکشنبه که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه دومین تماس تلفنی خود را تنها در سه روز با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا برقرار کرد، و با همتایان خود از فرانسه، ترکیه و انگلیس گفت و گوهایی انجام داد، فوریت جدیدی پیدا کرد. این اظهارات وزارت دفاع روسیه موجی از انکارها را از سوی مقامات آمریکایی و اوکراینی را به راه انداخت.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه خطاب به خبرنگاران اظهارات روسیه درباره استفاده اوکراین از بمب کثیف را رد کرد.

مفهوم بمب کثیف اغلب برای توصیف ترکیبی از مواد منفجره معمولی و مواد رادیواکتیو و پراکنده کردن آن با هدف آسیب به مردم استفاده می شود.

آنتونوف گفت: استفاده از بمب کثیف چیزی فراتر از خرابکاری آماتوری است. انفجار یک وسیله انفجاری رادیولوژیکی ، قابل قیاس با انفجار یک سلاح هسته ای با قدرت انفجاری کمتر خواهد بود. موج انفجار، مواد رادیواکتیو را در مساحتی تا چند هزار متر مربع پراکنده می کند. مناطق آلوده برای ۳۰-۵۰ سال به منطقه ممنوعه تبدیل می شوند.

نیوزویک نوشت: در حالی که درباره انفجار بمب کثیف علیه مردم سابقه ای وجود ندارد، شواهد زیادی مبنی بر اثرات مضر تشعشعات خارج از استفاده از تسلیحات هسته‌ای، از جمله بدترین فاجعه های هسته‌ای که در تاریخ رخ داده است، وجود دارد. این دو حادثه در نیروگاه هسته ای چرنوبیل اوکراین در سال ۱۹۸۶ و نیروگاه هسته ای فوکوشیما دایچی ژاپن در سال ۲۰۱۱ به وقوع پیوست.

سفیر روسیه در آمریکا گفت: «نگرانی ما از این واقعیت است که کی یف دارای پایگاه تولیدی لازم و همچنین ظرفیت علمی و فنی است. اوکراین سه نیروگاه هسته‌ای فعال با ۹ استخر ذخیره سازی دارد که حاوی حداکثر ۱۵۰۰ تن اکسید اورانیوم غنی شده تا ۱.۵ درصد است.

وی افزود: در نیروگاه اتمی چرنوبیل مجموعه های سوخت حاوی اورانیوم ۲۳۸ به میزان ۲۲ هزار واحد و همچنین ذخایر اورانیوم ۲۳۵ و پلوتونیوم ۲۳۹ وجود دارد که جزء اصلی بار هسته ای هستند.

آنتونوف به نقل از وزارت دفاع روسیه گفت: وظیفه تولید بمب کثیف به دو سازمان اوکراینی واگذار شده است. وی بدون نام بردن از این سازمان ها گفت که کار در مرحله نهایی قرار دارد.

این مقام روس درباره ادعای آمریکا مبنی بر استفاده مسکو از راهبرد "پرچم دروغین" نیز گفت: هدف آمریکا، متهم کردن روسیه به استفاده از سلاح کشتار جمعی و راه اندازی کمپین اطلاعاتی بی سابقه علیه روسیه است.

راهبرد پرچم دروغین به عملیات‌هایی گفته می‌شود که توسط نهادهای نظامی، اطلاعاتی یا سیاسی به‌گونه‌ای انجام می‌شود که این تصور به‌وجود آید که گروه‌ها یا کشورهای دیگری این عملیات‌ها را انجام داده‌اند.

سفیر روسیه همچنین درباره «سناریوی خطرناک‌تری که کی یف در حال بررسی آن است» هشدار داد؛ طرحی که شامل اقدامات «تحریک آمیز در نیروگاه‌های هسته‌ای واقع در قلمرو تحت کنترل اوکراین و همچنین ایجاد وضعیت اضطراری ناشی از گلوله‌باران نیروگاه اتمی زاپاروژیا توسط نیروهای اوکراینی است».

آنتونوف افزود: این طرح ها می تواند منجر به حادثه ای مشابه با فجایع چرنوبیل و فوکوشیما شود که جهان گرفتار عواقب آن است.

آنتونوف از فقدان اقداماتی از سوی مقامات غربی به ویژه آمریکا، برای جلوگیری از اجرای چنین طرح هایی ابراز ناامیدی کرد و گفت کمک های اقتصادی و نظامی غرب، به اوکراین کمک می کند.

سفیر روسیه گفت: واشنگتن و متحدانش به جای فشار بر اوکراینی ها که کاملاً عقل خود را از دست داده‌اند، به آنها کمک مالی و نظامی می‌کنند و در واقع به حامیان و شرکای تروریسم هسته‌ای تبدیل می‌شوند. آنها در جنون روسیه ‌هراسی از این فرمول پیروی می کنند که هر ابزاری حتی اگر کاملاً جنون آمیز و غیرانسانی باشد، در صورت استفاده علیه کشور ما خوب است.

آنتونوف در اظهار نظر در مورد لفاظی‌های فزاینده هسته‌ای مسکو و واشنگتن درباره پیامدهای بالقوه گسترده‌تر رسیدن روابط دو کشور به پایین ترین سطح پس از بحران موشکی کوبا گفت کرملین برنامه‌ای برای استفاده از تاکتیک‌های مشابه در این زمینه در اوکراین ندارد.

آنتونوف در اظهارنظر خود در مورد لفاظی‌های فزاینده هسته‌ای مسکو و واشنگتن درباره پیامدهای بالقوه گسترده‌تر رسیدن روابط دو کشور به پایین ترین سطح پس از بحران موشکی کوبا گفت: کرملین برنامه‌ای برای استفاده از تاکتیک‌های مشابه در این زمینه در اوکراین ندارد.

به گزارش ایرنا، بحران موشکی کوبا تقابل سیزده روزه میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوری سابق بود که در پی استقرار موشک‌های بالستیک میان‌برد شوروی در خاک کوبا آغاز شد. از این بحران اغلب به عنوان واقعه‌ای یاد می‌شود که به‌طور بالقوه‌ای می‌توانست جنگ سرد را به یک جنگ هسته‌ای تمام عیار تبدیل کند.

وی اظهار داشت ما بارها گفته ایم که روسیه قصد استفاده از سلاح هسته ای در اوکراین را ندارد و هرگز از این سلاح ها استفاده نکرده است. در هیچ شرایطی و هرگز رهبران سیاسی و نمایندگان نظامی ما اشاره به استفاده از سلاح کشتار جمعی نکرده اند.

در حالی که بایدن شخصا درباره خطر «آرماگدون» (آخر الزمان) در جنگ اوکراین به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داده است، آنتونوف گفت که تقاضای ما برای تغییر دیدگاه ها در این زمینه با گوش های ناشنوای غرب مواجه شده است .

وی افزود: بنابراین ما به طور فزاینده ای مجبور هستیم به افکار عمومی مراجعه کنیم. رسانه‌ها و کارشناسان مستقل در واقع آخرین فرصت برای بازکردن دیدگان همگان به روی واقعیت ها هستند و خطر ماجراجویی‌های غرب را که منجر به عواقب جبران‌ناپذیر و کشتار جمعی غیرنظامیان بی‌گناه می‌شود، روشن کنند.

پربیننده ترین خبرها