دستور کار کنفرانس سران عرب در الجزایر و حاضران و غایبان

سه شنبه 10 آبان 1401 - 10:39

کنفرانس سران عرب در الجزایر عصر امروز سه‌‍شنبه کار خود را شروع می کند، این کنفرانس موضوعاتی چون مسأله فلسطین و سوریه و مسائل داخلی جهان عرب چون روابط متشنج الجزایر و مغرب و بحران ناشی از جنگ اوکراین را در دستور کار دارد.

العالم - الجزایر

پادشاه و ولی عهد عربستان و پادشاه مغرب بنا به ملاحظات منطقه ای در این کنفرانس حضور نخواهد داشت.

قبل از آغاز به کار کنفرانس، وزرای خارجه کشورهای عربی شرکت کننده، با حضور در نشست مقدماتی درباره همه موضوع های موجود در دستور کار کنفرانس با هم گفتگو کردند.

اتحادیه عرب نشست وزرای خارجه عرب درباره پایان دادن به تنش بین مغرب و الجزایر را موفقیت‌آمیز خوانده و از توافق کشورهای عربی درباره دستور کار کنفرانس و چالش‌های موجود خبر داد.

میانجی‌گری‌های اخیر الجزایر بین گروه های فلسطینی موفقیت آمیز بوده و به امضای توافق آشتی الجزایر به عنوان بخشی از تلاش های این کشور و کنفرانس سران برای ایجاد وحدت بین گروه های فلسطینی انجامیده است.

همچنین یکی از اهداف اصلی میزبان برای پیشبرد و بهبود اوضاع داخلی فلسطین بوده است آنهم زمانی که برخی کشورهای عربی مسأله فلسطین را به کلی رها کرده و راه سازش با رژيم صهیونیستی را در پیش گرفته اند.

چالش دیگری که همزمان با این کنفرانس وجود دارد، بحران‌های راکد در جهان عرب مثل تجاوز به سوریه است، زیرا اعراب نتوانسته اند درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به توافق برسند و این بدان معناست که این پرونده با وجود اختلاف های علنی و واضح کشورهای عربی در این باره، حل نشده باقی می ماند.

پربیننده ترین خبرها