پرواز پهپادها از خاک کوزوو به حریم هوایی صربستان

پرواز پهپادها از خاک کوزوو به حریم هوایی صربستان
چهارشنبه 11 آبان 1401 - 20:04

وزیر دفاع صربستان می‌گوید چندین فروند پهپاد ناشناس از سوی خاک کوزوو وارد حریم هوایی این کشور شده است.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش رویترز، میلوش ووچویچ وزیر دفاع صربستان روز چهارشنبه در سخنانی از ورود غیرقانونی چند پهباد جنگی از کشور کوزوو به حریم هوایی این کشور خبر داد. در روزهای گذشته تنش بین صربستان و کوزوو بالا گرفته است.

دولت کوزوو این اتهام را رد کرد و گفت که چنین پهپادهایی از خاک کوزوو نمی‌آید.

تنش‌ها بین کوزوو و صربستان بر سر قانون تصویب شده توسط پریشتینا برای تغییر پلاک خودروهای قدیمی افزایش یافته است.

ووچویچ در گفتگو با تلویزیون ارتی‌اس این کشور گفت: نمی‌توانم به شما بگویم این پهپادها متعلق به چه کسی هستند، اما می‌توانم بگویم که همه آنها از خاک کوزوو پرواز کردند. وی جزئیاتی در مورد پهپادهای گزارش شده ارائه نکرد.

به گفته وزیر دفاع صربستان، الکساندر ووچیچ رئیس جمهور این کشور دستور نابودی هرگونه پهپادی را داده است که به حریم هوایی کشورش وارد می‌شوند. نیروهای نظامی صربستان در حال حاضر در آماده‌باش کامل به سر می‌برند.

آرمند مهاج وزیر دفاع کوزوو، پرواز هواپیماهای بدون سرنشین از کوزوو به صربستان را تکذیب کرد. وی گفت: چنین اظهاراتی تنها بهانه‌ای برای افزایش تعداد نیروهای صرب در مرزهای این کشور است.

به گزارش ایرنا، کوزوو در ۱۹۹۹ پس از یک جنگ هوایی ۷۸ روزه با آنچه آن زمان یوگوسلاوی نام داشت، به اشغال نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آمد. این جنگ به نیابت از استقلال‌طلبان قومی آلبانیایی در گرفته بود.

قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد به ناتو اجازه داد نیروهای صلح‌بان خود را در آنجا مستقر کند، اما تمامیت ارضی صربستان را به رسمیت شناخت.

در ۲۰۰۸، دولت موقت قومی آلبانیایی با حمایت غرب اعلام استقلال کرد. آمریکا و بیشتر متحدانش استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته‌اند، اما صربستان، روسیه، چین، سازمان ملل هنوز کوزوو را کشوری مستقل نمی‌دانند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها