بسته شدن گذرگاه های مرزی کوزوو در پی تنش در میان اقلیت صرب

بسته شدن گذرگاه های مرزی کوزوو در پی تنش در میان اقلیت صرب
دوشنبه 10 مرداد 1401 - 17:38

پلیس کوزوو اعلان کرد که گذرگاه های مرزی برنیاک و جارنیه با صربستان به علت ایجاد سد معبر و مانع در جاده ها توسط معترضان محلی صرب، بسته شده است.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش تارنمای دویچه وله؛ پلیس افزود که این تظاهرکنندگان یک بار به سوی ماموران کوزوو تیراندازی کرده اند.

آتش این تنش ها در پی دستور البین کورتی نخست وزیر کوزوو برای جایگزین شدن پلاک خودروهای صرب ها با پلاک های تازه صادر شده در این کشور در مهلت ۶۰ روزه از اول اوت (۱۰ امرداد ماه) شعله ور شد.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: هم زمان با بروز تنش میان نیروهای امنیتی و اقلیت صرب‌تبار در شمال کوزوو و آمادگی ناتو برای مداخله در تنش جدید میان کوزوو و صربستان، اجرای مصوبه الزام صرب‌ها به نصب پلاک خودرو صادر شده در کوزوو دوباره به تاخیر افتاده است.

دولت کوزوو یک سال پیش هم تلاش کرده بود تا پلاک خودروهای این منطقه را یک دست کند که در اجرای آن ناکام ماند.

معترضان صرب تبار با متوقف کردن کامیون های سنگ و دیگر ماشین آلات سنگین در جاده های منتهی به گذرگاه های مرزی شمال کوزوو، پلیس این ناحیه جدایی طلب را ناچار به بستن آنها کرد.

نیروهای ناتو مستقر در کوزوو (کی فور) در بیانیه ای اعلام کرد که اوضاع کلی امنیتی در بخش های شمالی کوزوو تنش آلود است و آمادگی دارد تا در صورت به خطر افتادن ثبات و براساس قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت مداخله کند.

به گفته پلیس کوزوو، معترضان خشمگین، چند آلبانیایی در حال عبور از جاده های مسدود شده را مضروب کرده و به تعدادی از خودروها حمله کرده اند.

سال گذشته و پس از آنکه صرب های بومی برخی از جاده ها را برای اجرای مقررات پلاک واحد، مسدود کردند، نیروهای ویژه پریشتینا اعزام شده و صربستان نیز جنگنده های خود را در نزدیک مناطق مرزی به پرواز درآورد.

پس از تنش های دیشب و مشورت با سفیران اتحادیه اروپا و آمریکا، دولت کوزوو تصمیم گرفت تا اجرای برنامه پلاک واحد را یک ماه به تاخیر انداخته و به ۱ سپتامبر (۱۰ شهریور) موکول کند.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی با استقبال از این تصمیم ابراز امیدواری کرد که صرب ها فوراً به راه بندان خاتمه داده و مسائل جاری از طریق گفت و گو حل و فصل شود.

الکساندر ووسیچ رئیس جمهوری صربستان در یک نطق تلویزیونی و در واکنش به ناآرامی های کوزوو گفت: ما خواهان صلحیم اما تسلیم نمی شویم و صربستان پیروز خواهد شد. اگر بخواهند آزار و اذیت صربها را آغاز و آنها را به قتل برسانند، صربستان پیروز خواهد شد.

در همین حال ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزایش تنش ها در کوزوو را ناشی از "مقررات تبعیض آمیز" دانست.

به گزارش ایرنا، ۱۴ سال پس از اعلام استقلال منطقه مسلمان نشین کوزوو از صربستان، اکنون حدود ۵۰ هزار صرب در شمال این کشور زندگی کرده و پلاک خودرو و اسناد صادره از جانب صربستان را استفاده کرده و نهادهای زیر نظر دولت پریشتینا را به رسمیت نمی شناسند. با وجود آنکه بیش از ۱۰۰ کشور کوزوو را به رسمیت شناخته اند، روسیه و صربستان از چنین امری سر باز می زنند.

پریشتینا همچنین تصمیم گرفته تا از ۱ اوت تمامی شهروندان صربستان را که به کوزوو مسافرت می کنند ملزم سازد تا در مبادی ورودی مدارک بیشتری برای اخذ مجوز ورود ارائه دهند.

مقام های صربستان نیز مقررات مشابهی را برای اهالی کوزوو اعمال می کند.

کوزوو و صربستان از سال ۲۰۱۳ متعهد شده اند که در گفت‌وگوهای تحت حمایت اتحادیه اروپا مسائل باقیمانده را حل‌وفصل کنند. با این حال پیشرفت چندانی به دست نیامده، تنش ها همچنان بالاست و ۳ هزار و ۷۷۰ نیروی کی فور مسئول حفظ صلح شکننده در این منطقه هستند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها