ابراهیم منیر، قائم مقام فقید رهبر گروه الاخوان المسلمین" که بود؟

ابراهیم منیر، قائم مقام فقید رهبر گروه الاخوان المسلمین
جمعه 13 آبان 1401 - 15:08

ابراهیم منیر قائم مقام  رهبر «اخوان المسلمین»  در سن 85 سالگی در لندن پایتخت انگلیس درگذشت.

العالم - مصر

گروه اخوان المسلمین مرگ منیر را تایید و تاکید کرد "او یکی از برجسته ترین اعضای این گروه بود."

ابراهیم منیر که بود؟

ابراهیم منیراول ژوئن 1937 در منصوره مصر به دنیا آمد و سال 1952 از دانشکده ادبیات دانشگاه قاهره فارغ التحصیل شد.

منیرسال 1965 در زمان حکومت جمال عبدالناصر، رئیس جمهور فقید مصر، با گروه سید قطب و به اتهام "احیای گروه الاخوان" دستگیر و به 10 سال زندان محکوم شد .

منیر پس از پایان دوران حبس خود به کویت سفر کرد و 5 سال در آنجا ماند و سپس به انگلیس رفت و در آنجا پناهندگی گرفت و چند مرکز اسلامی تأسیس کرد.

منیر سال 1995 دبیر سازمان بین المللی و سخنگوی اخوان المسلمین در اروپا شد و در همان سال به عضویت دفتر ارشاد خارج از کشور و ناظر عمومی وب سایت رساله الاخوان انتخاب شد.

وی همچنین پس از دستگیری محمود عزت، کاردار سابق قاهره، در پایان اوت 2020، سمت سرپرستی اخوان المسلمین را بر عهده گرفت.

در دوران محمد حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر، در پرونده این سازمان بین المللی به شماره 284 سال 2009 محاکمه شد و دادگاه در آن زمان او را به 5 سال زندان محکوم کرد. اما محمد مرسی اولین رئیس جمهور مصر پس از انقلاب این کشور ( رییس جمهور فقید مصر) اوت 2012،عفو او را صادر کرد.

در دوره ریاست جمهوری فعلی، یعنی دوره عبدالفتاح السیسی، اتهاماتی نیز علیه منیر مطرح شد. سپتامبر 2021، دفتر دادستانی مصر به طور غیابی ابراهیم منیر، عبدالمنعم ابوالفتوح، دکتر محمود عزت و 23 نفر را در سال 2021 در پرونده قضایی شماره 1059 به دادگاه کیفری امنیت کشور ارجاع داد.

مقامات مصری آنها را به رهبری یک "گروه تروریستی که هدف آن استفاده از زور، خشونت، تهدید و ارعاب در داخل کشور با هدف برهم زدن نظم عمومی است" بین سال‌های 1992 تا 2018 در داخل و خارج از مصر متهم کردند.

پربیننده ترین خبرها