امیرعبداللهیان: ایران برغم بدعهدی آمریکا به مذاکرات برای احیای برجام پایبند است/ انتقاد از توسل بیمارگونه به یکجانبه گرایی و تحریم‌های یکجانبه برخی قدرت ها/بایدن پاسخ اظهارات خود را دریافت کرد/ تعداد معدودی پهپاد قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه گذاشتیم/ آمریکایی‌ها گفته‌اند روزهای آینده پاسخ پیام ایران را می‌دهند

امیرعبداللهیان: ایران برغم بدعهدی آمریکا به مذاکرات برای احیای برجام پایبند است/  انتقاد از توسل بیمارگونه به یکجانبه گرایی و تحریم‌های یکجانبه برخی قدرت ها/بایدن پاسخ اظهارات خود را دریافت کرد/ تعداد معدودی پهپاد قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه گذاشتیم/ آمریکایی‌ها گفته‌اند روزهای آینده پاسخ پیام ایران را می‌دهند
شنبه 14 آبان 1401 - 10:45

وزیر امور خارجه گفت که وزیر خارجه ایران: ایران به‌رغم بدعهدی آمریکا و بی‌عملی اروپا به راهکار حل‌وفصل صلح آمیز موضوع پرونده هسته‌ای و احیای برجام پایبند بوده و مسیر گفت‌وگو برای حفظ توافق را باز گذاشته است.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز (شنبه) ۱۴ آبان ماه در نخستین نشست هماهنگ کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در سطح معاونان وزرای خارجه کشورهای حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

وزیر خارجه ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست اظهار داشت: برگزاری این نشست در شرایط کنونی می‌تواند بسترهای مناسبی را جهت تقویت همکاری بین اعضای گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد با هدف مقابله با چالش‌های مشترک فراهم کند.

امیرعبداللهیانرئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: امروز در شرایطی گردهم آمده‌ایم که جامعه جهانی با چالش‌های فزاینده‌ای در ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه است. علیرغم تدوم تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای رسیدگی و غلبه بر این چالش‌ها تضعیف بی سابقه چندجانبه گرایی توسط برخی دولت‌ها باعث ناکام ماندن این تلاش‌ها شده است. یکجانبه‌گرایی افسارگسیخته و هژمونی طلبی برخی قدرتهای جهانی دوران جدیدی از ناآرامی و بی ثباتی را برای جامعه بین‌المللی به ارمغان آورده است.

وی گفت: توسل بیمارگونه آنها به یکجانبه گرایی از جمله اعمال تحریم‌های یکجانبه در مغایرت آشکار با حقوق بین‌الملل و حقوق بشر بوده و عمیقا تعهد این دولت‌ها به اصول منشور ملل متحد به ویژه ارتقا و احترام به حقوق بشر را زیر سؤال برده است. اعمال این تحریم‌ها به دلیل ممانعت از دستیابی مردم کشورهای در حال تحریم به حقوق اولیه و بنیادین خود به مثابه جنایت علیه بشریت بوده و مسئولیت بین‌المللی کشورهای تحریم کننده را در پی خواهد داشت.

وزیر خارجه ادامه داد: گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه تاثیر منفی اقدامات یکجانبه قهرآمیز بر بهره‌مندی از حقوق بشر در سفر اخیر خود به تهران با صحه گذاردن بر تاثیرات منفی تحریم‌های یکجانبه بر حقوق اساسی مردم ایران از جمله حقوق بشر حق توسعه و حق سلامت به خصوص در شرایط کرونا برخواست خود مبنی بر رفع کامل تحریم‌های یکجانبه علیه ایران تصریح کرده است. بی تردید مقابله موثر و کاآرمد با تحریم‌های ظالمانه مستلزم تقویت همکاری‌های بین‌المللی و تشریک مساعی کشورهای مستقل بوده و در این راستا گروه دوستان منشور ملل متحد به عنوان بلوک کشورهای مخالف با تحریم با ظرفیت‌های فراوانی که در اختیار دارد می‌تواند نقش مهمی در پیشبرد و دستیابی به هدف مشترک‌مان در قبال همه کشورهای تحریم شده ایفا کند.

امیرعبداللهیان بیان کرد: خروج آمریکا از توافقنامه هسته‌ای با ایران بار دیگر بی اعتنایی آن کشور به تعهعدات بین‌المللی و نقض آشکار قطعنامه شورای امنیت را به منصه ظهور گذاشت. آمریکا با این اقدام خود قانون گریزی و زورگویی را جایگزین اجرای تعهدات حقوقی کرد. ایران طی سال‌های اخیر و علیرغم بدعهدی آمریکا و بی عملی اروپا به راهکار حل و فصل صلح آمیز موضوع پرونده هسته‌ای پایبند بوده و مسیر گفتگو برای حفظ توافق را باز گذاشته است. مایه تاسف است که دولت آمریکا علیرغم درخواست جامعه بین‌الملیلی و با وجود وعده‌ها همچنان مسیر اقدامات خصمانه و تداوم سیاست فشار حداکثری را دنبال کرده و به جای جبران اقدامات دولت قبلی برای دستیابی به توافق مواضع دوگانه و ریاکارانه اتخاذ می‌کند.

وی گفت: دولت ایران ضمن تاکید بر استیفای حق مسلم خو در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای در همه ابعاد آن شامل غنی سازی برای مقاصد صلح آمیز با حسن نیت و بر مبنای برابری و احترام متقابل به ادامه مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای پایبند است.

وزیر خارجه بیان کرد: آمریکا باید ثابت کند دارای حسن نیت و اراده واقعی بوده است.

بایدن پاسخ اظهارات خود را دریافت کرد

وزیر خارجه ایران در واکنش به اظهارات بایدن نیز گفت: بایدن پاسخ خود را بعد از سخنان رئیس‌جمهور دریافت کرد.

وی افزود: نیت کاخ سفید در ۴۳ سال گذشته این بوده برای تغییر نظام ایران تلاش می‌کند. همه «پلان بی» را آمریکا در ۴۰ و چند روز گذشته دیدند.

اگر ثابت شود روسیه از پهپاد ایرانی در اوکراین استفاده کرده بی تفاوت نخواهیم بود

وزیر امورخارجه همچنین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مقدار معدودی پهپاد قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه گذاشتیم، گفت: اگر برای ما ثابت شود روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ استفاده کرده بی تفاوت نخواهیم بود.

امیرعبداللهیان در واکنش به اظهارات اخیر بایدن درباره آزاد کردن ایران نیز گفت: آقای بایدن پاسخ خود را در اظهارات روز گذشته آقای دکتر رئیسی دریافت کرد و مقامات آمریکایی بلافاصله بعد از اظهارات نسنجیده ایشان این موضع را اصلاح کرده و اعلام کردند که آمریکا چنین موضعی را ندارد.

وزیر خارجه ادامه داد: البته بر ما پوشیده نیست نیت کاخ سفید همواره در ۴۳ سال گذشته این بوده که برای تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنند. این نیت قلبی آنهاست. بارها در مذاکرات هسته‌ای هم این موضوع به صراحت به طرف آمریکایی گفته شده که رفتار شما رفتار صادقانه و مبتنی بر حل مشکل نیست. بلکه شما همواره اهداف پنهانی را برای پیگیری منافع خود در منطقه دنبال می‌کنید و به فکر ملت‌ها در منطقه نیستید.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: برای ما کاملا روشن است که در دو دهه گذشته آمریکایی‌ها در عراق، افغانستان و برخی کشورها چه اقدامی را انجام دادند. آنها این نیت را داشتند از مدت‌ها پیش گفته‌ بودند که آمریکا پلان بی را دنبال می‌کند. آنچه را که ملت عزیز ما در ۴۰ و چند روز گذشته شاهد بودند همه پلان بی بود که آمریکایی‌ها می‌خواستند دنبال کنند و بحمدالله در این مسیر با بصیرت ملت و هدایت مقام معظم رهبری شکست خوردند.

قراری که طرف اوکراینی حضور نیافت

امیرعبداللهیان در ادامه خاطرنشان کرد: قراری را دو هفته پیش در یک کشور اروپایی داشتیم و هیأت سیاسی و دفاعی ما به آن کشور اروپایی رفت. اما متاسفانه در دقیقه ۹۰ طرف اوکراینی حضور نیافت.

وی گفت: علت این بود که آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی به طور ویژه آلمان از اوکراین خواسته بودند که در حالی که ما می‌خواهیم علیه ایران تحریم را به واسطه پهپاد اعمال کنیم، شما می‌خواهید با ایرانی‌ها در یک کشور اروپایی قهوه بنوشید.

وزیر خارجه افزود: بعد از آن در گفت‌وگوی تلفنی هفته گذشته که با همکارم وزیر خارجه اوکراین داشتیم توافق کردیم اگر مستندی وجود دارد در اختیار ما قرار دهند و قرار است چنانچه طرف اوکراینی بر عهدش پایبند بماند، طی روزهای آینده بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم و مستندات آنها مورد توجه ماست.

وی تصریح کرد: البته اگر برای ما ثابت شود روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده، ما نسبت به این مسئله بی تفاوت نخواهیم بود. موضع ما در خصوص جنگ اوکراین توقف جنگ، بازگشت طرفین به مذاکره و بازگشت آوارگان به منازلشان است و در این مسیر جمهوری اسلامی تلاش‌های زیادی را از ابتدای جنگ اوکراین داشته و این تلاش‌ها هم در سطح رئیس جمهور و هم وزیر خارجه بوده و همچنان به این تلاش‌ها تا توققف جنگ در اوکراین ادامه خواهیم داد.

آمریکایی‌ها گفته‌اند روزهای آینده پاسخ پیام ایران را می‌دهند

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی درباره گفت‌وگویش با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و پیامی که ایران به طرف مقابل ارائه کرده است، تصریح کرد: آقای بورل در گفت‌وگویی که چهار روز پیش با من داشت گفتند که پیام شما را در خصوص مسائل مذاکره برای رفع تحریم‌ها به طرف آمریکایی منتقل کردیم و طرف آمریکایی گفته پیام را به دقت بررسی می‌کنیم و پاسخ ایران را طی روزهای آینده ارائه می‌دهیم.

وزیر خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: ما منتظر دریافت پاسخ هستیم.

پربیننده ترین خبرها