آغاز نشست گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در تهران

آغاز نشست گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در تهران
شنبه 14 آبان 1401 - 09:28

نشست هماهنگ‌کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد صبح امروز (شنبه) با حضور وزیر امورخارجه کشورمان به میزبانی وزارت امور خارجه در تهران آغاز شد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

نخستین نشست بین المللی گروه دوستان مدافع منشور ملل متحد در سطح معاونین وزرای خارجه صبح امروز ۱۴ آبان ماه در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه آغاز شد؛ در این نشست حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران، معاونان وزیر، سفرا، نمایندگان ویژه و مشاوران رؤسای جمهور کشورهای عضو این گروه در نشست حضور دارند.

گروه دوستان منشور ملل متحد در سال ۲۰۲۱ با هدف حفظ، ارتقاء و دفاع از تفوق و اعتبار منشور سازمان ملل با مشارکت ۱۹ کشور از جمله کشورمان تشکیل گردید.

اعضای این گروه شامل کشورهای الجزایر، آنگولا، بلاروس، بولیوی، کامبوج، چین، کوبا، کره شمالی، گینه استوائی، اریتره، جمهوری اسلامی ایران، لائوس، نیکاراگوئه، دولت فلسطین، روسیه، سنت وینسنت و گرنادینز، سوریه، ونزوئلا و زیمبابوه هستند.

اهداف گروه
از جمله اهداف تشکیل این گروه ارتقاء حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد، هماهنگی در زمینه ابتکارات مشترک به منظور تقویت احترام به اهداف و اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد و نیز ارزش‌های گفت‌وگو، مدارا، همبستگی و همزیستی مسالمت آمیز میان ملت ها است.

بنیانگذاران گروه ضمن تصدیق دستاورهای قابل توجه سازمان ملل متحد طی بیش از ۷۰ سال اخیر در زمینه‌های صلح و امنیت و همکاری های بین‌المللی به‌ویژه در حوزه‌های حقوق بشر، استعمارزدایی، اقتصاد پایدار و توسعه اجتماعی، ریشه کنی بیماری‌ها و خلع سلاح، بر ناتوانی سازمان ملل متحد در تحقق اهداف و اصول منشور ملل متحد و مقابله موثر با چالش های نوظهور بین المللی تاکید دارند.

در این راستا، توسل برخی قدرت‌های جهانی به یکجانبه‌گرایی با هدف پشبرد اهداف سیاسی خود، از جمله مهمترین عواملی است که به تضعیف منشور ملل متحد و چندجانبه گرایی به مثابه هسته اصلی منشور منجر شده است.

به گزارش ایرنا، اعضای گروه دوستان بر این باورند که تحمیل اقدامات یکجانبه قهرآمیز (UCMS) از جمله اعمال تحریم علیه کشورهای مستقل و مداخله در امور داخلی آنها نه تنها سبب نقض اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد شده است، بلکه تلاش‌های جامعه بین‌المللی جهت مقابله با چالش‌های مشترک و جهانی را با مشکل جدی مواجه کرده است.

براین اساس، کشورهای عضو گروه دوستان بر ضرورت اجرا و ارتقاء اصول مندرج در منشور ملل متحد از جمله احترام به برابری و حاکمیت ملی، استقلال سیاسی و تمامیت ارضی کشورها، عدم مداخله در امورداخلی آنها، پرهیز از تهدید یا توسل به زور علیه سایر کشورها و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین‌المللی تاکید دارند.

اهداف نشست تهران
مهمترین اهداف نشست تهران به شرح ذیل است:

۱- بررسی تحولات اخیر در صحنه جهانی از جمله ارزیابی چالش ها و تهدیدات مشترک و نوظهور بین المللی و هم اندیشی جهت مقابله با این چالش ها

۲- تاکید مجدد بر ضرورت تحقق کامل، دائمی و موثر اهداف و اصول منشور ملل متحد به عنوان سندی حقوقی با گسترده ترین میزان پذیرش و اعتبار بین المللی.

۳- ارتقاء چندجانبه گرایی و همکاری بین المللی به عنوان هسته اصلی منشور ملل متحد.

۴- رد یکجانبه گرایی و بررسی راهکارهای مقابله با اقدامات یکجانبه قهرآمیز (UCMs) از جمله تحریم ها به عنوان اقدامی مغایر با حقوق بین الملل و منشور ملل متحد.

پربیننده ترین خبرها