کوبا خواستار پایان تحریم‌های آمریکا شد

کوبا خواستار پایان تحریم‌های آمریکا شد
شنبه 14 آبان 1401 - 18:41

دیپلمات ارشد کوبا از جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا خواست همین حالا به تحریم ها علیه کوبا پایان دهد.

العالم - آسیا

بنابر گزارش نیوزویک، تحریم های آمریکا علیه کوبا اغلب به عنوان طولانی ترین کمپین تحریمی در تاریخ مدرن تلقی می شود.

این تحریم ها تنها چند سال پس از آنکه کوبا دستخوش قیامی شد که فیدل کاسترو را در سال ۱۹۵۹ بر کرسی قدرت نشاند، آغاز شد.

اگرچه در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما پیشرفت هایی در جهت گرم شدن روابط آمریکا و کوبا به دست آمد، اما این روند در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ مسیری عکس به خود گرفت.

جو بایدن رئیس جمهوری فعلی آمریکا نیز از زمان به قدرت رسیدن تا حدی زیادی مسیر ترامپ را در پیش گرفته است.

در همین حال، برونو رودریگز پاریلا وزیر امور خارجه کوبا از عملکرد کشورش در زمان آشفتگی اقتصادی در کوبا دفاع کرد و تحریم ها را که حتی در طول همه گیری کرونا سخت تر شد، عامل این آشفتگی دانست.

وی گفت که کوبا آماده گفت و گو با آمریکا در مورد هر موضوع دو جانبه ای به جز امور داخلی این جزیره است که به اعتقاد وی، موضوع مربوط به حاکمیت و استقلال ملی است.

وی استدلال کرد کوبا به دور از اینکه یک دولت حامی تروریسم باشد، یک همسایه دوست و آماده برای همکاری با آمریکا با حسن نیت در مورد طیف وسیعی از موضوعات مشترک بوده است.

وی تاکید کرد که در حیطه قدرت بایدن است که دستکم برخی از سخت ترین تمهیدات در نظر گرفته شده علیه کوبا را از میان بردارد.

دیپلمات ارشد کوبا همچنین از دولت بایدن، سیاستگذاران آمریکایی و عامه مردم خواست سیاستی را مورد بازنگری قرار دهند که به گفته وی نه تنها عامل رنج و محنت هر روزه کوبایی هاست، بلکه همچنین باعث وخامت روابط واشنگتن با جامعه جهانی شده است.

رودریگز محکومیت تحریم های آمریکا علیه کوبا در محافل بین المللی را مساله ای شخصی و احساسی برشمرد و گفت: من شخصا در دومین جلسه رای گیری در سال ۱۹۹۳ شرکت داشتم و شاهد رشد این فراخوان بودم تا جایی که در ابتدا با چند رای شروع شد تا به حمایت یکپارچه در حال حاضر انجامید.

وی افزود: از نقطه نظر سیاسی، این مساله مهم است. متاسفانه پوشش گسترده خبری در رسانه های آمریکا یا شبکه های دیجیتالی وجود ندارد، اما مساله مهمی است و مردم باید از آن مطلع باشند. این بیان یک روند تاریخی است و من واقعا نسبت به آن خوش بین هستم، زیرا احساس می کنم که این دولت یا دولت بعدی آمریکا باید این سیاست های غیرموجه و غیرمنصفانه را تغییر دهد.

وزیر امور خارجه کوبا در پاسخ به پرسشی در مورد نگران بودن هاوانا از سیاست های آینده دولت فعلی آمریکا یا دولت بعدی این کشور و اینکه در صورت تغییر محافظه کارانه در آمریکا، ممکن است سیاست واشنگتن در قبال هاوانا برای مدت طولانی تر تداوم یابد یا حتی جنگ طلبانه تر شود، گفت: نه به طور خاص، زیرا این یک تجربه خیلی طولانی بوده است. این طولانی ترین رژیم تحریم ها و جامع ترین در تاریخ بشر است. شکی در آن نیست.

وی افزود: ما آماده مذاکره در مورد موضوعات دو جانبه براساس برابری حاکمیت، احترام متقابل و مداخله نکردن در امور داخلی هستیم.

وی در مورد اضافه شدن نام کوبا به فهرست کشورهای حامی تروریسم گفت: بی شک این کار غیرمنصفانه است. کوبا چند دهه در لیست قبلی بود، اما در سال ۲۰۱۴ حذف شد و اکنون کاملا واضح است که اضافه شدن نام کشور من به این فهرست بدون مدرک و سند، کاملا غیرمنصفانه است.

وزیر امور خارجه کوبا درمورد واکنش کشورش به اتهامات مطرح شده از سوی دولت بایدن در زمینه تخلفات حقوق بشری گفت: ما وظیفه دولت می دانیم که دسترس کامل به همه نوع وضعیت حقوق بشری را برای همه شهروندان کوبایی فراهم کنیم. اولا متهم کردن دولت کوبا و مقصر دانستان دولت کوبا برای شرایطی که ناشی از سیاست آمریکا علیه کوباست، وضعیتی کاملا ریاکارانه است.

در واقع، شرایط زندگی مردم کوبا به ویژه از نیمه دوم سال ۲۰۱۹ که طی آن تحریم ها شدت یافت، رو به وخامت گذاشت.

وی به تلاش برای فروپاشی اقتصاد کوبا اشاره داشت بدون آنکه به تبعات این کار برای ثبات منطقه ای توجه شود. دیپلمات مزبور در عین حال ایجاد شرایط بسیار سخت زندگی برای خانواده های کوبایی را ناشی از سیاست تحریم ها برشمرد.

رودریگز در مورد احتمال تغییر رویکرد آمریکا به واسطه روی کار آمدن دولت های چپگرا در سراسر منطقه و فشار بیشتر بر واشنگتن گفت: این سوال تا حدودی فرضی است. نخست آنکه، کشورها و دولت ها نه تنها خواستار لغو تحریم ها بلکه حذف نام کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم هستند که رویکردی بسیار جدید و مهم برای آنهاست.

وی افزود: دوم آنکه، ما چندین دهه مناسباتی عالی باهمه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب داشته ایم. ما طی چند دهه سطح بسیار مهمی از همکاری دو جانبه با اکثر کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب برقرار کرده ایم.

وی ادامه داد: موج جدیدی از روی کار آمدن دولت های چپ گرا و جنبش های مردمی به راه افتاده است و ما از این بابت خوشحال هستیم. اما هیچ تغییری در نگرش ما و در ماهیت یا کیفیت روابط ما با همه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب به وجود نخواهد آمد.

وی گفت: اما احساس می کنیم که این فرصتی برای دولت آمریکاست که سیاست جدید و موثرتر و دموکراتیک تری را در قبال آمریکای لاتین و کشورهای کارائیب اتخاذ کند، سیاستی که منصفانه باشد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها