مصر؛ تداوم اعتراضات ضد حکومتی و برگزاری نشست جهانی تغییرات اقلیمی

مصر؛ تداوم اعتراضات ضد حکومتی و برگزاری نشست جهانی تغییرات اقلیمی
شنبه 14 آبان 1401 - 21:21

رسانه فرانسوی از تلاش مصر در کسب وجهه سیاسی و دیپلماتیک با برگزاری مجمع تغییرات اقلیمی و ادامه نارضایتی‌های مردمی و برگزاری تجمعات ضد دولتی خبر داد.

العالم - مصر

مصر در آستانه برگزاری بیست و هفتمین «مجمع تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد» قصد دارد آن را به یک موفقیت سیاسی و دیپلماتیک تبدیل کند و تلاش کرده است چهره خود را صیقل دهد.

روزنامه «لوموند» چاپ فرانسه روز شنبه در مطلبی نوشت، انتقادات در مورد انتخاب مکان این مجمع کماکان ادامه دارد و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر سابقه نقض شدید حقوق بشر در مصر را مطرح می‌کنند.

در ماه آوریل، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر، از آزادی شماری از زندانیان سیاسی و گفت‌وگوی ملی خبر داد. این حرکت همچنین پاسخی به ملاحظات داخلی بود، اما از نظر جامعه مدنی، فشار در مصر کماکان ادامه دارد.

«محمد لطفی» مدیر کمیسیون حقوق و آزادی‌های مصر، گفت: «دستگیری‌ها ادامه یافته و در ماه اکتبر، بازرسی‌های پروازی افزایش یافت.»



یک منبع رسانه‌ای مصری گفت: «برای مصر، تشکیل چنین رویدادی تصویر یک رژیم قوی را منتقل می‌کند که از طرف جامعه بین‌المللی حمایت می‌شود و می تواند خود را به عنوان مدافع اقلیم معرفی کند. چند ماه است که مطبوعات فضای زیادی به این رویداد داده اند. ما باید در مورد آن صحبت کنیم. و از زاویه ای مثبت به موضوع بپردازیم.درباره درختان تازه کاشته شده صحبت کنیم، نه درختانی که قطع شده اند.»

این گزارش حاکیست، گروهی متشکل از پنج کارشناس سازمان ملل متحد اخیرا نسبت به رفتار مقامات مصری با فعالان حقوق بشر و جامعه مدنی در آستانه نشست تغییرات اقلیمی که در «شرم الشیخ» برگزار می شود، ابراز نگرانی کرده‌اند.

در بیانیه‌ای که دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر به نمایندگی از این گروه منتشر کرد، آمده است که موج جدید سرکوب حق مشارکت در امور عمومی را تضعیف می‌کند.

دستگیری و بازداشت، مسدود شدن و انحلال دارایی‌های غیردولتی و محدودیت‌های سفر مدافعان حقوق بشر، جو ترسناکی را برای سازمان‌های جامعه مدنی مصر ایجاد کرده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است، به جای محدود کردن بیشتر حقوق مدنی، مدافعان حقوق بشر، از جمله کسانی که در زمینه حقوق آب و هوا کار می‌کنند، باید فرصتی برای افزایش آگاهی در مورد دیدگاه‌ها و نیازهای حفاظتی خود داشته باشند.

در پی دعوت به تظاهرات سراسری در مصر در تاریخ ۱۱ نوامبر که همزمان با برگزاری نشست آب و هوایی است، نیروهای امنیتی مصر دهها نفر را بازداشت کردند.

دادستانی عالی امنیت ملی، ۶۵ نفر را به اتهام «عضویت در گروههای تروریستی» و در پی دعوت به تظاهرات ۱۱ نوامبر بازداشت کرده است. دولت مصر گروه اخوان‌المسلمین را تروریستی می‌داند و از کودتای ۲۰۱۳ به این سو بسیاری از مخالفان خود را تحت عنوان عضویت در گروههای تروریستی بازداشت کرده است (جزئیات بیشتر)

روز جمعه، گروهی از فعالان سیاسی مقابل محل برگزاری این اجلاس در شرم الشیخ تجمع کردند و پلیس نیز ناظر این رویداد بود.

گروه های حقوق بشر می‌گویند که بیش از ۱۰۰ نفر در دو هفته گذشته در قاهره و سایر شهرها بازداشت شده اند، زیرا نیروهای امنیتی پس از شایعه تظاهرات برنامه ریزی شده در نوامبر، حضور خود را در میادین اصلی افزایش دادند.


فارس

پربیننده ترین خبرها