زلال قرآن (1606)؛

جایگاه حقیقی مواهب مادی دنیائی در زندگی انسان چیست ؟

جایگاه حقیقی مواهب مادی دنیائی در زندگی انسان چیست ؟
يکشنبه 15 آبان 1401 - 18:53

العالم - زلال قرآن

از دقت در آیات زیر:

1 - آیه 7 سوره مبارکه کهف:

« إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»

ترجمه: (ما آنچه را (که در زمین جلوه‌ گر است زینت و آرایش ملک زمین قرار دادیم تا مردم را امتحان کنیم که کدام یک عملشان نیکوتر خواهد بود).

2 - آیه 14 سوره مبارکه آل عمران:

« زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِالْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَٰلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّـهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ»

ترجمه: (مردم را حبّ شهوات نفسانی، از میل به زنها و فرزندان و همیان‌هایی از طلا و نقره و اسبهای نشان دار نیکو و چهار پایان و مزارع در نظر زیبا و دلفریب است، (لیکن) اینها متاع زندگانی (فانی) دنیاست و نزد خداست منزل بازگشت نیکو).

انسان متوجه این حقیقت می گردد که، خداوند از یک طرف، مواهب مادی دنیائی را وسیله آزمایش و امتحان صِدق ایمان و ادعای آنها قرار داده است.

تا هشداری باشد برای آنها که بدانند موظف اند، با رعایت دقیق اوامر الهی و احکام شرع مقدس آنها را مورد بهره برداری قرار داده و در راه رضا و رضوان الهی بکار گیرند.

و از طرف دیگر، آنها را وسائط و ابزارهائی برای بقا و استمرار حیات و زندگی دنیائی قرار داده است تا بواسطه آنها بتوانند امکان رشد و تعالی قوای روحی و معنوی و وصول به منزلگاه نیکو در بهشت رضوان الهی را که ارزشمند ترین موضوع زندگی آنهاست، برای خویش فراهم سازند.

پس مواهب دنیا که ابزار تکامل روحی انسان هستند، ذاتاً ارزش چندانی ندارند، و ارزش حقیقی آنها به میزان تاثیری که در جهت تسهیل کردن راه تقرب و جلب رضا و رضوان الهی و در راستای رسیدن به کمال معنوی و روحی انسان دارند بستگی دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها