زلال قرآن (1608)؛

منظور از نامه اعمال انسان چیست ؟

منظور از نامه اعمال انسان چیست ؟
يکشنبه 15 آبان 1401 - 20:42

العالم - زلال قرآن

غرض از «کتاب» در آیه 49 سوره مبارکه کهف:

« و َوُضِعَ الْكِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَـٰذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًاوَلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا»

ترجمه: (و کتاب اعمال نیک و بد خلق را حاضر کنند، آن گاه می بینی که اهل عصیان و گناه از آنچه در نامه عمل آنهاست ترسان و هراسان هستند، در حالی که (با خود) گویند: ای وای بر ما، این چگونه کتابی است که اعمال کوچک و بزرگ ما را تماماً ثبت کرده و سر مویی فرو نگذاشته جز آنکه همه را احصا کرده است؟! و در آن کتاب همه اعمال خود را حاضر بینند و خدا به هیچ کس ستم نخواهد کرد).

نامه اعمال انسان هاست که تمامی اعمال آنها (اعم از: نیّات، افکار، گفتار و اعمال آنها) بدون هیچ کم و کاستی عیناً در آن ثبت و ضبط گردیده است.

نامه عمل انسان چگونه و در کجا شکل می گیرد ؟

به شهادت آیات 10 تا 12 سوره انفطار و آیه 29 سوره جاثیه، فرشتگان مامور ثبت اعمال آدمی که بر تمام نیات و اعمال و رفتار او تسلط علمی کامل دارند، به اذن و امر حضرت حق سبحانه و تعالی همه اعمال انسان (از کوچکترین آنها، تا بزرگترینشان) را ثبت و ضبط می نمایند.

روح انسان صحیفه اعمال اوست و هر عملی که در طول زندگی دنیائی از او سر بزند توسط کراماً کاتبین و فرشتگان مامور ثبت اعمال بر این صحیفه نقش می بندد (و مانند نوشته ای بر کاغذ یا ضبط صوت و تصویر بر نوارهای صوتی و تصویری) و بر نفس آدمی اثر می گذارد و در حافظه (خود آگاه یا ناخود آگاه) او ثبت و ضبط می شود.

پس می توان گفت: مجموعه آثارخوب و بد پذیرفته شده در قلب انسان (چه اعمال فردی و چه اعمال اجتماعی) نامه عمل او را تشکیل می دهند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها