تونسی‌ها در خیابان: متحد بن‌سلمان برود

تونسی‌ها در خیابان: متحد بن‌سلمان برود
سه شنبه 17 آبان 1401 - 13:54

مردم تونس با برگزاری راهپیمایی‌های اعتراضی خواهان انتخابات عادلانه و جایگزینی «قیس سعید» رئیس‌جمهور این کشور که متحد عربستان سعودی است، شدند.

العالم - تونس

جبهه‌ نجات ملی تونس خواستار برگزاری انتخابات عادلانه شده و مردم نیز با برگزاری راهپمایی‌های اعتراضی خواهان جایگزینی «قیس سعید» رئیس‌جمهور کشورشان شدند.

طبق گزارش پایگاه خبری «عربی۲۱»، این در حالی است که یک حزب سیاسی تونسی دیگر یک شکایت قضایی برای توقف انتخابات پارلمانی برنامه ریزی شده برای ۱۷ دسامبر در این کشور ارائه کرد.

«سمیر دیلو» یکی از اعضای جبهه نجات ملی تونس، در این باره گفت: حزب ما می‌خواهد جایگزینی برای قیس سعید انتخاب شود که توسط نخبگان تونس و طی انتخاباتی عادلانه و واقعی تعیین می‌شود؛ نه در انتخابات ۱۷ دسامبر.

دیلو در گفت‌وگو با یک رسانه‌های محلی و با تاکید بر پایبندی این حزب به ادامه «مبارزات مسالمت آمیز» خود علیه رژیم رئیس‌جمهور قیس سعید خاطرنشان کرد که سعید برای حکومتش هیچ حد و محدودیتی قائل نیست و ما با این شیوه مخالفیم.

دیگر رسانه‌ها نظیر «اسپوتنیک» نیز در این باره گزارش دادند که شمارش معکوس برای انتخابات زودهنگام پارلمانی در تونس که گویا آخرین ایستگاه در فعالیت سیاسی رئیس جمهور قیس سعید است، آغاز شده و احزاب مخالف نیز با گسترش فعالیت‌های اعتراضی خود به دنبال توقف این مسیر هستند.

رئیس جمهور تونس شش ماه گذشته و طی جلسه‌ای ویدئوکنفرانسی با شورای امنیت ملی این کشور، انحلال پارلمان تونس را اعلام کرده و مدعی شده بود: «انحلال پارلمان با هدف حفاظت از دولت و نهادهای آن صورت می‌گیرد و منطبق با فصل۷۲ قانون اساسی است».

این ادعاها در حالی از سوی رئیس‌جمهور تونس مطرح می‌شود که وی با تصمیمات یکجانبه‌ دیگری همچون انحلال شورای عالی قضایی این کشور که منجر به اعتصاب قضات شده و مورد انتقاد مردم و مخالفت احزاب سیاسی قرار گرفته است.

علی‌رغم تمام تصمیمات بحث برانگیز قیس سعید و افزایش مخالفت‌های ملی در تونس علیه او، عربستان سعودی از دولت سعید حمایت می‌کند و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی با وی روابط نزدیکی دارد.

پربیننده ترین خبرها